Programy lojalnościowe

Program lojalnościowy to narzędzie przywiązania nabywcy do marki. Jest skierowany do tak zwanych nabywców ostatecznych. Oferuje atrakcyjne nagrody w zamian za powtarzalność zakupów.

Programy lojalnościowe – dla kogo?

Nowoczesne programy lojalnościowe skierowane są do nabywców ostatecznych, robiących zakupy w handlu tradycyjnym, w sieci lub w innych kanałach sprzedaży.

Programy lojalnościowe B2C organizowane są w wielu segmentach rynku, w szczególności w sieciach stacji paliw, retailu, w sklepach internetowych i dziesiątkach innych kategorii rynkowych, gdzie firmy chcą nagradzać swoich klientów i ich lojalność.

Programy lojalnościowe

Jakie programy lojalnościowe są najskuteczniejsze?

Miarą poziomu realizacji celu jest skuteczność programu lojalnościowego. To czynnik, który pozwala ocenić, w jakim stopniu program lojalnościowy realizuje stawiane przed nimi założenia. Nie jest to wyłącznie wzrost sprzedaży. Systemy lojalnościowe mają także charakter wizerunkowy. Ułatwiają pozyskanie nowych klientów, budują lojalność uczestników i ułatwiają wyróżnienie firmy na tle konkurencji.

Programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe o charakterze punktowym. W zamian za dokonanie zakupów przyznawane są znaki legitymacyjne w postaci punktów. Uczestnicy wymieniają zebrane punkty na nagrody rzeczowe z katalogów. To odpowiedni system dla klientów indywidualnych.

Akcje punktowo-rabatowe

Program lojalnościowy może mieć charakter rabatowy. W miejsce nagród rzeczowych punkty zamieniane są na zniżki od cen detalicznych. Tego typu programy cieszą się dużą popularnością w sieciach sklepów odzieżowych.

Money-Back​

Ostatnią kategorią programów są akcje typu money-back. W zamian za spełnienie warunków regulaminu uczestnik otrzyma zwrot części zapłaconej ceny w formie pieniężnej.

W Polsce rozwiązanie typu program lojalnościowy jest znane od 1999 roku. Pierwsze z nich oferowały wyłącznie możliwość zbierania punktów. Następnie na rynku pojawiły się systemy rabatowe. Ostatnia z wymienionych powyżej kategorii to relatywnie najnowsza technika. Akcje typu money-back to nowoczesne programy lojalnościowe, w przypadku których uczestnicy wykazują spore zaangażowanie.

Organizacja programu lojalnościowego wiąże się z koniecznością obserwacji odbiorców. Ze względu na poziom zamożności społeczeństwa polskiego do najpopularniejszych programów lojalnościowych w Polsce zaliczamy programy rabatowe oraz punktowo-rabatowe.

program lojalnościowy - zalety

Program lojalnościowy – główne zalety

Program lojalnościowy to długofalowa platforma dialogu z uczestnikami. Organizator zyskuje dostęp do wiedzy na temat transakcji zakupowych dokonywanych przez grupę docelową. To najważniejsza zaleta tego rozwiązania. Lojalność klientów jest w pełni mierzalna. Wystarczy zaobserwować częstotliwość zakupu produktów ujętych w programie lojalnościowym. A to kolejny krok w opracowaniu strategii marketingowych, które prowadzą do wzrostu sprzedaży.

Równie popularnym rozwiązaniem jest loteria. To technika krótkofalowa, w której główną determinantą popytu jest zmiana marki promowanego produktu. Organizacja programu lojalnościowego polega natomiast na wzroście sprzedaży generowanej dzięki powtarzalności prowadzącej do wzrostu częstotliwości zakupów oraz zwiększaniu wartości koszyka zakupowego.

Na czym polega program lojalnościowy?

Program lojalnościowy polega na tym, by skłonić nabywców ostatecznych do powtarzalności zakupów i rekomendowania udziału w programie lojalnościowym najbliższym znajomym (tzw. techniki member – get – member). W praktyce zysk z programu lojalnościowego polega na generowaniu dodatkowej marży ze sprzedaży produktów, osiągniętej wskutek realizacji założeń programu.

Osoby uczestniczące w programie lojalnościowym pozostawiają swoje dane i wyrażają zgodę na komunikację, także ze strony partnerów strategicznych organizatora. Dzięki temu zgodnie z RODO można przy niewielkim jednostkowym koszcie dotarcia prowadzić z nimi aktywny dialog. Uczestnicy programu lojalnościowego identyfikują się przy kasie. Obecnie do obsługi systemu wykorzystuje się aplikacje mobilne – jeszcze kilka lat temu były to indywidualnie wydawane karty lojalnościowe.

Osoby uczestniczące w programach lojalnościowych są zobowiązane do identyfikacji przy kasie np. za pośrednictwem zeskanowania kodu kreskowego zamieszczonego w aplikacji mobilnej programu (w aplikacji mobilnej uczestnicy mogą też sprawdzić bieżący stan punktów). Dzięki temu organizator ma pełen dostęp do kluczowych informacji na temat struktury zakupów. Ta wiedza ułatwia przygotowanie indywidulanych ofert promocyjnych, które skłaniają do wzrostu wolumenu. Wiedza na temat struktury zakupów jest bezcenna. Producenci są skłonni za nią płacić, ponieważ stanowi podstawę dalszych działań sprzedażowych.

obsługa programów lojalnościowych

Program lojalnościowy – przykład

Programy lojalnościowe działają bardzo skutecznie. Zasady programu wystarczy dopasować do indywidualnych oczekiwań oraz zdefiniowanych potrzeb klientów, ale nie tylko. Liczy się strategia i sposób obsługi programów lojalnościowych. Na naszym koncie znajduje się kilkadziesiąt realizacji takich programów. W i360 zajmujemy się organizacją i obsługą programów lojalnościowych B2B oraz B2C. Doskonałym przykładem jest Program Rabatowy Generali. Ten program lojalnościowy to rozwiązanie niestandardowe. Pokazuje możliwość wykorzystania techniki programu lojalnościowego w segmencie rynku, który zwyczajowo takich akcji nie realizuje.

Posiadacze polis ubezpieczeniowych Generali mają dostęp do ofert rabatowych, z których mogą korzystać każdego dnia. Uczestnikom zapewnia się promocje, na przykład na tańsze paliwo, skorzystanie z myjni, zakup części samochodowych, a także rabaty na wakacje, bilety lotnicze czy szereg innych nagród. Firma i360 zapewnia integrację systemu informatycznego do obsługi programu z bazą polis Generali, a także przygotowanie i obsługę strony WWW.

i360
Ostatnie publikacje dotyczące programów lojalnościowych w dziale Aktualności:
Programy lojalnościowe FAQ – najczęściej zadawane pytania

Program lojalnościowy – co to jest?

Programy lojalnościowe to efektywna technika marketingowa, mająca za zadanie długofalowe przywiązanie klienta końcowego do marki produktu, sklepu online czy sieci punków sprzedaży.

Jak działają programy lojalnościowe?

Zasadniczym celem programów lojalnościowych wbrew pozorom nie jest polepszenie dochodów w firmie, a stworzenie lojalności na płaszczyźnie marka-klient, przy pomocy wywoływania silnych emocji.

Jakie są korzyści programów lojalnościowych?

Do głównych korzyści wynikających z organizacji programów lojalnościowych możemy zaliczyć: poprawę utrzymania zainteresowania konsumentów, wzrost sprzedaży, polepszenie relacji z klientami, zwiększenie świadomości marki i niski koszt pozyskania klienta. Jednak warto zaznaczyć, że aby osiągnąć wszystkie wymienione korzyści, warto rozejrzeć się za firmą, która podejmie się kompleksowej obsługi programu lojalnościowego.

Obsługa nowoczesnych programów lojalnościowych – komu zlecić?

Poszukujesz sprawdzonej firmy do obsługi programu lojalnościowego? W i360 zajmujemy się tym od wielu lat. Zleć nam obsługę i prowadzenie nowoczesnych programów lojalnościowych B2B lub B2C. Chętnie podejmiemy się opracowania oraz obsługi programu lojalnościowego dla Twojej firmy!

Programy lojalnościowe