Co zrobić, aby przegotować się do wdrożenia programu lojalnościowego?

Utrzymanie odpowiedniego poziomu zaangażowania klienta wymaga od przedsiębiorcy, aby stale pracował nad nowymi rozwiązaniami marketingowymi. Jeśli więc chce się utrzymywać stałych klientów oraz zdobywać nowych trzeba wykorzystywać przeróżne rodzaje akcji promocyjnych. Jedną z najskuteczniejszych opcji jest wprowadzenie programu lojalnościowego.

Jak wdrożyć program lojalnościowy?

Czym jest program lojalnościowy? Najprościej można go zdefiniować mówiąc, że są to długofalowe działania marketingowe, których celem jest zbudowanie, umocnienie relacji i nagradzanie tych klientów, którzy są dla firmy najkorzystniejsi.

Programy lojalnościowe górują nad innymi akcjami reklamowymi dzięki niskim nakładom, które trzeba ponieść, aby osiągnąć wyznaczone cele. Ważne również, aby korzystać z programów lojalnościowych w określonych, sprzyjających warunkach. Nie dopasuje się bowiem programu lojalnościowego do produktu bądź usługi, która dopiero co weszła na rynek. Klient najpierw musi firmie zaufać, aby móc przekuć to w zaangażowanie.

Przygotowując się do stworzenia programu lojalnościowego, należy przejść wieloetapowy i złożony proces. Trzeba też określić takie kluczowe kwestie jak:

  • jasne określenie celów oraz dokładna analiza działań konkurencji – trzeba odpowiedzieć na pytanie, co poprzez program chce się osiągnąć i jakie dzięki niemu można zyskać korzyści oraz sprawdzić, jak wygląda to w przypadku konkurentów;
  • poznanie preferencji klientów – trzeba dowiedzieć się, jakie klienci mają zwyczaje zakupowe, podzielić ich według potrzeb i preferencji;
  • określenie modelu podatkowo-prawnego;
  • dokładne przemyślnie i zaprojektowanie materiałów reklamowych dotyczących programu;
  • zaprojektowanie systemu nagród;
  • stworzenie od podstaw bądź zakupienie odpowiedniego zaplecza IT;
  • utrzymanie relacji i prowadzenie stałej komunikacji z uczestnikami programu.

Wprowadzenie programu lojalnościowego – samodzielnie czy z pomocą specjalisty?

Wdrożenie systemu to skomplikowany i czasochłonny proces składający się z kilku etapów. Oczywiście zdarza się, że czasem udaje się wdrożyć program lojalnościowy bez pomocy zewnętrznych partnerów. Częstym jednak jest początkowe samodzielne działanie, które i tak kończy się szukaniem pomocy u profesjonalistów. Należy pamiętać, że wprowadzenie takiego systemu wymaga posiadania wiedzy i dużego doświadczenia w tej dziedzinie.

Najczęściej samodzielne próby wdrożenia programu lojalnościowego spowodowane są oszczędnością środków. Być może finalnie jest to mniej kosztowna opcja, ale ważne czy przyniesie tak dobre rezultaty, jak pomoc specjalistów. Brak doświadczenia skutkować może w generowaniu dużej ilości błędów i niedociągnięć, które na późniejszych etapach trudno jest naprawić.

Trzeba pamiętać także, że wprowadzenie poprawek do programu w trakcie jego trwania będzie źle odebrane przez konsumenta. Dobrym pomysłem, więc jest skorzystanie z porad i wiedzy doświadczonej firmy zewnętrznej, która krok po kroku przeprowadzi firmę przez ten proces.

Jak wdrożyć program lojalnościowy w sowiej firmie?

Podstawą sprawnego działania programu lojalnościowego, jest jego bardzo dobra organizacja oraz odpowiednie przygotowanie. Należy do tego tematu podejść niezwykle rozważnie, dokładnie i sumiennie tak, aby generował on określone zyski podczas swojego działania. Wskazane jest korzystanie z firm specjalizujących się w organizowaniu tego typu procesów, tak aby zminimalizować ryzyko wystąpienia błędów oraz aby sam program działał jak najlepiej i cieszył się dobrymi opiniami klientów.