Blog

Dawid.Luciuk@i360.com.pl

tel: +48 600 534 631

zapraszamy@i360.com.pl

tel:+48 22 3310997

Program lojalnościowy – świadomość marki

Program lojalnościowy – świadomość marki

Na sukces programu lojalnościowego składa się kilka czynników. Liczba uczestników, ich aktywność mierzona częstotliwością zakupów oraz wartość koszyka zakupowego, jaką generują – to tylko niektóre z nich. Jednak nie możemy zapominać o jednym z głównych kryteriów, jakim świadomość marki programu lojalnościowego. To właśnie ona w dużej mierze przyczynia się do tego, że dany program lojalnościowy staje się popularny i rozpoznawalny, a co za tym idzie, zyskuje co raz większą liczbę uczestników.
„Co za dużo, to niezdrowo” – sekwencja ta idealnie wpasowuje się w dzisiejszy temat. Doświadczeni marketerzy pamiętają o tym, iż promowanie marki programu lojalnościowego nie może atakować potencjalnego klienta z każdej możliwej strony. Częstotliwość, zasięg komunikacji oraz same treści reklam programu lojalnościowego powinny być niezwykle wyważone i przemyślane, tak aby nie przytłoczyć odbiorcy.

Program lojalnościowy i świadomość jego marki – nierozłączna para

Każdemu przedsiębiorcy zależy na tym, aby jego firma była rozpoznawalna na rynku. Odpowiednie działania marketingowe, w tym stworzenie programu lojalnościowego mogą przyczynić się do tego, iż marka będzie powszechnie znana wśród odbiorców. Niektórzy uważają, że dobry program lojalnościowy obroni się sam.
Czy warto więc zadbać o to, aby nasz program był widoczny? Oczywiście, że tak! Przede wszystkim jednak należy zapewnić atrakcyjne zasady programu lojalnościowego. Argumenty, które przemawiają za słusznością powyższych tez przedstawiamy Państwu poniżej.

Program lojalnościowy – świadomość marki

Pierwszy argument może okazać się bardzo oczywisty, jeśli klient nie wie o istnieniu programu lojalnościowego, to nie może stać się jego uczestnikiem. Obecnie konsumenci lubią mieć podane wszystko na tacy. Jeśli potencjalny odbiorca nie będzie wiedział, że dana sieć handlowa posiada program lojalnościowy, to po prostu nie weźmie w nim udziału. To dlatego nie sposób zapłacić za paliwo czy zakupy spożywcze nie słysząc pytania „Czy zbiera Pani punkty w naszym programie lojalnościowym?”. Ważne jest więc, aby zadbać o odpowiednie treści, a także zasięg i częstotliwość dotarcia do potencjalnych i obecnych odbiorców z reklamą. Dzięki temu potencjalny klient będzie miał świadomość samego faktu istnienia oraz zasad programu lojalnościowego. Jednak należy pamiętać o tym, aby nie przytłoczyć odbiorcy. Treść i nasycenie reklam mają tu istotne znaczenie. Dlaczego? Ponieważ zbyt duży przesyt reklam skutecznie zniechęci konsumenta do uczestnictwa.

Program lojalnościowy – komunikacja

Wysoki współczynnik świadomości programu lojalnościowego (czyli potocznie mówiąc: widoczność programu lojalnściiowego – to pierwszy klucz do sukcesu. Warto zadbać także o atrakcyjność jego zasad. Poza tym, iż powinny one być zgodne z oczekiwaniami uczestników i rynkowymi trendami, sposób ich prezentacji na stronie internetowej oraz w aplikacji programu lojalnościowego musi być przejrzysty. Odbiorca powinien bez problemu znaleźć wszystkie niezbędne informacje dotyczące programu lojalnościowego. Ważna jest także warstwa graficzna strony internetowej: z jednej strony nowoczesna i atrakcyjna, z drugiej zaś nieprzytłaczająca.
Wyżej opisane kwestie mogą wydawać się być błahe, jednak należy o nich pamiętać. Kiedy potencjalny uczestnik trafi na stronę WWW naszego programu lojalnościowego, chce od razu zapoznać się z warunkami uczestnictwa. A na podjęcie decyzji o przystąpieniu poświęci zazwyczaj kilkanaście sekund. Zbyt długie i żmudne szukanie interesujących wiadomości, zniechęci klienta do przystąpienia do programu lojalnościowego. Dlatego wysoka użyteczność i właściwa responsywność strony WWW jest fundamentalną podstawą.

Program lojalnościowy – member get member

Świadomość marki programu lojalnościowego możemy budować także za pośrednictwem… jego użytkowników! Wprowadzenie benefitów dla konsumentów, którzy polecą go znajomym sprawi, że w łatwy sposób zdobędziemy nowym klientów. Wielu organizatorom programów lojalnościowych wyżej opisany zabieg może okazać się zbędny. Jest to błąd! Rekomendacje przychodzące od zaufanych i bliskich nam osób, częściej skłaniają do przystąpienia do programu lojalnościowego.
Kolejną istotną kwestią jest sam proces rejestracji. Im dłuższy i żmudniejszy jest proces przystąpienia do programu lojalnościowego, tym mniejsza chęć konsumenta do aktywnego uczestnictwa. Warto więc zadbać o to, aby proces był szybki i łatwy do przejścia. Wielu organizatorów nie bierze tej kwestii pod uwagę, co przyczynia się do utraty potencjalnych konsumentów.

Program lojalnościowy – atrakcyjne zasady

Jasne reguły i atrakcyjne nagrody, to kolejne kryteria, które należy uwzględnić w programie lojalnościowym. Konsument przed przystąpieniem do programu lojalnościowego chce dokładnie poznać, jakie są jego główne zasady. Jeżeli będą zbyt skomplikowane i niezrozumiałe – odstraszą potencjalnego uczestnika. Warto więc zadbać o to, aby regulaminy i podsumowanie zasad były napisane w prosty i łatwy do zrozumienia sposób, tak aby odbiorca nie miał problemu z ich interpretacją. Jak wynagradzać uczestników programów lojalnościowych? Sposobów by docenić najwierniejszych klientów jest dużo. Tylko jak to zrobić by wyróżnić się na tle konkurencji? Trzeba pamiętać o tym, aby traktować każdego klienta programu lojalnościowego indywidualnie.

Program lojalnościowy – nagrody zachęcające do aktywnego uczestnictwa

Oczywistym jest, że głównym powodem, dla którego przystępuje się do programu lojalnościowego są nagrody. Organizator powinien zadbać o to, aby zasady ich przyznawania były opisane w przystępny sposób dla użytkownika. Oprócz atrakcyjności – nagrody powinny być również dostępne. Współczynniki incentywizacji powinny pozostawać na atrakcyjnym poziomie. Oczywiście będą one zależeć od marżowości sprzedaży produktów objętych programem lojalnościowym. Dlatego dla wszystkich jest zrozumiałe, że współczynniki incentywizacji programu lojalnościowego stacji paliw będą niższe niż w przypadku sieciowej perfumerii. Po prostu stopa marży generowana ze sprzedaży paliwa jest niższa, niż ze sprzedaży luksusowych kosmetyków. Jednak oferowanie współczynników incentywizacji poniżej 1%, czyli takich w których za wydanie 100 zł uczestnik otrzymuje korzyść o owartości poniżej 1 złotego jest z góry skazana na niepowodzenie. Jak zatem podnieść jakość oferowanych nagród w programie lojalnościowym? Na jakie kryteria należy zwracać uwagę przy ich wyborze? Kluczem do sukcesu jest monitorowanie i analizowanie ich atrakcyjności dla uczestników. W obecnych czasach, ten proces zdecydowanie nabrał na znaczeniu. Równocześnie stało się to jeszcze prostsze dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii i wprowadzeniu nowoczesnego oprogramowania, takiego jak np. Google Analytics. Dzięki analizie, które nagrody są najczęściej oglądane przez uczestników, jaką ścieżkę uczestnik przebywa na stronie WWW programu lojalnościowego, ile czasu na niej spędza, skąd przychodzi, będziemy posiadać wiedzę, która w zestawieniu z danymi o faktycznie zamówionych nagrodach stanowi solidną podstawę procesu doboru i wyceny nagród. Równocześnie wiedza ta pozwoli zapewnić odpowiednio wyższe stany magazynowe nagród cieszących się zainteresowaniem, aby zapewnić ich dostępność, a także zmniejszyć liczbę punktów wymaganą do uzyskania tych nagród, które cieszą się z mniejszym zainteresowaniem nabywców lub po prostu usunąć je z katalogu.

Jak zapobiegać nadużyciom w programach lojalnościowych, Obsługa loterii promocyjnych, Programy lojalnościowe typu „premium” i płatne członkostwo, Metody wypłaty nagród pieniężnych