Wpływ ewolucji potrzeb konsumentów na programy lojalnościowe.
Efektywne programy lojalnościowe na bieżąco monitorują coraz to nowsze wymagania konsumentów. Zebrane dane pozwalają markom, na wprowadzanie zmian do strategii programów lojalnościowych, co spotyka się z wielką aprobatą ze strony odbiorców.
Priorytety klientów ulegają dynamicznym zmianom, będąc jednocześnie zależne od różnych czynników, takich jak nadchodzące święta czy pory roku. Zauważono także, że konsumenci mają cykliczne potrzeby zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń na po prostu coś nowego. Nie należy się dziwić takim zachowaniom – w końcu każdy z nas lubi czasem eksperymentować.
Dobrze przygotowana strategia programu lojalnościowego pozwoli Ci na zaspokajanie coraz to nowszych oczekiwań Twoich konsumentów.
Czy Twój program lojalnościowy analizuje aktualne potrzeby konsumentów?
Okres pandemiczny, który zaskoczył nas w 2019 roku znacząco wpłynął rynek. Nowe okoliczności przyczyniły się do zmiany preferencji osób kupujących. Konsumenci drastycznie zmodyfikowali swoje priorytety zakupowe dotyczące miejsca i częstotliwości dokonywanych transakcji. Klienci skupiali się głównie na produktach pierwszej potrzeby, co spowodowało brak ich zainteresowania wszelkimi nowościami oferowanymi przez marki.
Nikogo nie zdziwi stwierdzenie, iż aktualnie ciężko jest sprostać potrzebom konsumenckim. Programy lojalnościowe powinny utrzymywać stały kontakt z uczestnikami, po to by na bieżąco monitorować ich opinie i poznawać obecne potrzeby. Zebrane informacje pozwolą na cykliczne wprowadzanie zmian do struktur programu lojalnościowego. Nowe oczekiwania klientów mogą zmusić przedsiębiorców do zmiany swojej strategii. Oczywiście nie zawsze musi tak być, aczkolwiek aktualizacja dostępnego katalogu nagród czy charakteru promocji dla konsumentów jest zazwyczaj koniecznością. Jednak użytkownicy z pewnością docenią nowe modyfikacje wprowadzone w programie lojalnościowym. Poczują się docenieni oraz zauważeni przez markę. Należy oczekiwać, iż nie pozostaną jej dłużni i odwdzięczą się jej swoją lojalnością.
Niestety analizy rynkowe pokazują, iż wiele marek popada w marazm i nie inwestuje w rozwój swoich programów lojalnościowych. Takie poczynania nie tylko generują straty finansowe, ale przyczyniają się także do znacznego zmniejszenia grona lojalnych nabywców. Jednak chyba najgorszą konsekwencją takiego postępowania jest negatywny wydźwięk firmy na konkurencyjnym rynku. Wiele negatywnych opinii zniechęci nie tylko nowych klientów, ale także tych wieloletnich do uczestnictwa w programie.
Nowe priorytety klientów? Wyjdź im naprzeciw!
Z powyższych informacji możemy wyciągnąć istotne wnioski. Przedsiębiorstwa muszą stale modyfikować strategie swoich programów lojalnościowych, jeśli chcą utrzymać przy sobie stałych klientów i pozyskać tych nowych. Istnieje kilka uniwersalnych kryteriów, których zastosowanie pozwoli odnieść sukces Twojej marce.
Lojalni konsumenci są fundamentem każdego przedsiębiorstwa. Strategia programu lojalnościowego powinna koncentrować się na wyżej wymienionej grupie klientów.
Oczywiście można zaoferować popularne nagrody, jednak musimy liczyć się z tym, że nie będą one wzbudzać zainteresowania wśród odbiorców. Warto jest wprowadzać do oferty nowości oraz nagrody niekonwencjonalne. Jedną z nich są bony prezentowe w postaci e-voucherów oferowanych przez i360, które konsument może zrealizować na wybrany przez siebie cel. Wyjście do teatru a może wyścig gokartowy? Możliwości jest wiele, wszystko zależy od preferencji uczestnika programu lojalnościowego. Właśnie ten szeroki wachlarz możliwości jest niezwykle motywującym czynnikiem do większej aktywności klienta.
Nagradzani powinni być wszyscy użytkownicy, niezależnie od swojego statusu w programie. Oczywiście benefitami nie zawsze muszą być nagrody rzeczowe. Organizatorzy mogą zaoferować swoim odbiorcom wcześniejszy dostęp do promocji czy możliwość zakupu nowych, limitowanych serii produktów. Takie działania marketingowe wzbudzą w konsumentach poczucie wyjątkowości – wyróżnienia na tle innych kupujących, co tylko umocni ich relację z marką.
Powodów, dla których można nagradzać uczestnika jest wiele – osiągnięcie danego progu punktowego czy zakup określonej liczby wybranych produktów, to tylko niektóre przykłady. Jednak, czemu by tak nie honorować konsumenta za to, że wciąż przynależy do programu lojalnościowego? Coraz to więcej organizatorów premiuje swoich klientów w rocznicę ich dołączenia. Benefit w postaci oferty, spersonalizowanej pod oczekiwania odbiorcy, jest strzałem w dziesiątkę! Konsument nie tylko doceni otrzymany prezent, ale jednocześnie dokona transakcji w sklepie, w celu jego szybkiej realizacji. Można więc powiedzieć, że dzięki zastosowaniu takiej strategii, jesteśmy w stanie upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.