Jak zwiększyć efektywność programu lojalnościowego?

Jednym z wielu celów programu lojalnościowego jest zwiększanie bazy klientów oraz ich aktywności zakupowej przez odpowiednie działania wspierające. Dążenie do wzrostu sprzedaży jest powodem, dla którego coraz więcej marek decyduje się na wprowadzenie pogramu lojalnościowego w obrębie swojego przedsiębiorstwa. 

Każdy z organizatorów programu lojalnościowego staje prędzej czy później przed pytaniem o to, jak skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji i stać się  rynkowym liderem? W tej sytuacji warto zainwestować w działania, które doprowadzą do zwiększenia efektywności programu lojalnościowego!  Jednak nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać. W poniższym artykule postaram się Państwu w przystępny sposób przedstawić kilka sposobów, dzięki którym niemalże każdy program lojalnościowy będzie przynosił oczekiwane efekty przy zachowaniu założonego poziomu kosztów jego realizacji.

Czy warto zwiększyć aktywność konsumenta w programie lojalnościowym? 

Program lojalnościowy jest jak system naczyń połączonych. Nawet najmniejszy błąd może doprowadzić do jego rychłego upadku. Oczywiście firmy wprowadzają go w celu zwiększenia koszyka zakupowego konsumenta, co przekłada się na wzrost przychodów oraz umocnienie pozycji marki na konkurencyjnym rynku. Miernikiem sukcesu programu lojalnościowego jest liczba użytkowników oraz poziom ich aktywności. Organizatorzy powinni skupić się na, jak największej aktywizacji konsumentów, która jest głównym kluczem do sukcesu.

Najnowsze dane pokazują, że nawet ponad 80% konsumentów uważa, że jakość oferowanych usług, jest tak samo priorytetowa, jak samo podejście marki do klienta. Wiele firm powinno wziąć sobie te analizy do serca, ponieważ z obserwacji współczesnego rynku możemy dojść do wniosku, że kwestia ta jest (niestety) zaniedbywana.  Należy więc skupić się na tym, aby w efektywny sposób zdobyć uwagę potencjalnego odbiorcy, dzięki czemu firma zyska nowego, lojalnego klienta. 

Głównym czynnikiem decydującym o przynależności klienta do danego programu lojalnościowego jest oczywiście oferowany system nagród. Warto zauważyć, że atrakcyjne profity są tym silnym bodźcem motywującym dla konsumenta. Użytkownik zwiększa swoją aktywność zakupową w programie, w celu zdobycia wymarzonej nagrody. Wniosek, więc nasuwa się jeden – jednym z fundamentów skutecznego systemu lojalnościowego jest stworzenie rozbudowanego katalogu nagród. Marka powinna zadbać o to, aby oferowane nagrody były przede wszystkim unikatowe i atrakcyjne dla potencjalnego konsumenta. 

Jednak czy jest możliwe zbudowanie oferty w taki sposób, aby była ona atrakcyjna dla każdego odbiorcy? Oczywiście, że tak! Personalizacja benefitów to doskonały sposób na przyciągniecie, jak największej liczby potencjalnych konsumentów. Oczywiście jest to także silny argument, dla którego klienci pozostają niezwykle aktywni w programie lojalnościowym. Ponad 71% użytkowników twierdzi, iż możliwość personalizacji dostępnych nagród, jest głównym filarem ich relacji z firmą. 

System nagradzania, oferowany przez programy lojalnościowe, sprawia, że konsumenci po dokonaniu zakupu i otrzymaniu profitu, czują się niezwykle docenieni i wyróżnieni przez przedsiębiorstwo. Opisana zależność przyczynia się do zwiększenia aktywności i zaangażowania klienta w programie. Marki wdrażają także inne możliwości, dzięki którym odbiorca może uzyskać nagrodę. Mowa tu między innymi o poleceniu produktu czy też firmy swojemu znajomemu przez użytkownika programu. Stworzenie specjalnego systemu gratyfikacyjnego, który nagradzałby klienta w zamian za jego polecenia, to istny strzał w dziesiątkę! W końcu, nawet najlepiej skonstruowana kampania marketingowa nie ma szans z popularną od lat, pocztą pantoflową. 

Czy konsument może czuć się wyjątkowo w programie lojalnościowym?

Oczywiście, że tak! Jednak jak tego dokonać? Warto umożliwić klientom opowiadanie historii firmy z ich perspektywy, którą będą umieszczać na mediach społecznościowych. W obecnych czasach aktywność większej części użytkowników przeniosła się do wirtualnego świata, jakim jest Internet. Firmy muszą być świadome, że obecne media społecznościowe powinny być głównym fundamentem strategii pozwalającej na umocnienie i zwiększenie aktywności konsumentów. Udostępnianie oraz komentowanie postów i zdjęć umieszczanych przez klientów, nie tylko zwiększy zasięgi marki, ale sprawi również, że odbiorca poczuje się doceniony za tworzone przez niego treści. 

Wprowadzenie możliwości wyrażania opinii (na temat firmy czy asortymentu) przez konsumentów, jest jedną z najbardziej aktywizujących czynności, jaką może podjąć przedsiębiorstwo. Słuchanie i analizowanie opinii swoich odbiorców, nie tylko udoskonali działanie marki, ale sprawi także, że każdy opiniodawca poczuje się doceniony – w końcu to właśnie jego zdanie wzięto pod uwagę. Nagradzanie użytkownika za udostępnienie swojej opinii, dodatkowo nasili jego zaangażowanie w programie lojalnościowym.