Jak wynagradzać uczestników programów lojalnościowych

Programy lojalnościowe cieszą się coraz większą popularnością wśród konsumentów. Oczywistym jest, że to właśnie oferowane nagrody są czynnikiem decydującym o przystąpieniu do programu. Organizatorzy starają się zaskakiwać uczestników prowadzonych przez nich programów lojalnościowych na każdym kroku, oferując im bonusy między innymi za aktywność, staż w programie czy przede wszystkim transakcje zakupowe. Aby program lojalnościowy okazał się sukcesem, organizator powinien zbadać i przeanalizować dane dotyczące preferencji oraz oczekiwań uczestników odnośnie nagród, tak aby były one atrakcyjne i motywowały do większej aktywności.

Skuteczne zarządzanie nagrodami

Stworzenie efektywnego systemu premiowego jest pierwszym krokiem do sukcesu każdego programu lojalnościowego. Po dogłębnej analizie potrzeb klientów, organizator będzie w stanie dobrać nagrody cieszące się popularnością. Atrakcyjny katalog nagród to jednak nie wszystko. Niezbędna jest także właściwa logistyka systemu nagradzania, a ta jest często bywa niedopracowana. Obecnie uczestnicy programów lojalnościowych oczekują, iż nagrodę otrzymają nazajutrz po jej zamówieniu. A jeżeli są to nagrody w formie elektronicznej (np. vouchery lub content elektroniczny, np. e-booki) to standardem jest ich dostarczenie w ciągu kilku sekund od zamówienia.

Wcielając powyższe w życie, dobrym rozwiązaniem okazuję się być wprowadzenie wirtualnego katalogu nagród. Stworzenie specjalnie dedykowanej platformy internetowej okazuje się być strzałem w dziesiątkę! Zbudowanie urozmaiconej bazy nagród da konsumentowi wolną rękę przy wyborze takiej, która jest dla niego najbardziej odpowiednia. Dzięki temu każdy członek programu lojalnościowego będzie mógł wymienić swoje punkty na najbardziej pożądaną przez niego nagrodę. Wyżej opisane działania pozwolą na umocnienie więzi marką a klientem, ponieważ będzie miał on poczucie, iż firma stara się spełnić jego oczekiwania pod każdym, nawet najmniejszym, względem. Wszystkim z Państwa, którzy nie chcą ponosić kosztów budowania katalogów nagród, polecamy skorzystanie z oferty i360, w ramach której oferujemy dedykowane platformy z nagrodami oraz integrację z wiodącymi sklepami internetowymi, dzięki czemu uczestnicy będą mogli „płacić punktami” we wiodących e-sklepach.

Stwórz sklep internetowy z nagrodami

Wirtualny sklep z nagrodami to idealne rozwiązanie dla każdego organizatora programu lojalnościowego. Wprowadzenie bogatej oferty nagród (tych tańszych jak i nagród premium) zadowoli każdego konsumenta. Zdecydowanym atutem jest możliwość wyboru przez uczestników. Każdy z nas jest inny i ma inne oczekiwania względem oferowanych nagród. Dzięki temu użytkownik programu lojalnościowego jest świadomy, że organizator dba o swoich konsumentów i stara się jak najlepiej spełniać ich oczekiwania. Dodatkowo zaoferowanie atrakcyjnych nagród jest silnym czynnikiem motywacyjnym do większej aktywności klienta w programie lojalnościowym.

Jak stworzyć idealną platformę gratyfikacyjną?

Stworzenie wirtualnego sklepu z nagrodami nie jest wcale takie proste. Po pierwsze organizatorzy powinni zwrócić uwagę na samą konstrukcję strony. Powinna ona być intuicyjna i łatwa w obsłudze dla każdego użytkownika. Warto pogrupować oferowane nagrody ze względu na poszczególne parametry i kategorie, takie jak zakres cenowy czy rodzaj nagrody. Nie można oczywiście zapomnieć o odpowiedniej oprawie graficznej sklepu. Większość konsumentów zniechęca się do korzystania z platformy, jeśli ma ona przestarzały wygląd. Warto więc zainwestować w dobrą grafikę, dzięki któremu strona będzie cieszyć oko klienta i zachęcać go do odkrywania jej możliwości. Kolejną ważna kwestią jest umieszczenie zasad procesu wymiany punktów na wybraną nagrodę. Powinien on być łatwo dostępny a zawarte w nim postanowienie, napisane w jasny i prosty sposób, tak aby każdy odbiorca mógł je zrozumieć.

Zaś sam katalog nagród powinien być urozmaicony w jak najwyższym stopniu. Warto zadbać o to, aby konsument miał dostęp zarówno do tych tańszych jak i droższych nagród. Wysoką popularnością cieszą się także nagrody limitowane pod względem liczby lub okresu dostępności – zdecydowanie podsyca to chęć ich zdobycia stając się silnym bodźcem do większej aktywności zakupowej.

Kolejnym sposobem na urozmaicenie platformy gratyfikacyjnej jest obniżenie wartości punktowej poszczególnych nagród, jeśli nie cieszą się one zbyt dużą popularnością. Ten prosty zabieg psychologiczny odruchowo wzbudzi zainteresowanie konsumenta przecenionym produktem – chyba każdy z nas uległ kiedyś takim manipulacjom marketingowym, które jak widać, są niezwykle skuteczne.

W celu urozmaicenia katalogu nagród warto także wprowadzić (oprócz nagród rzeczowych) nagrody wirtualne, takie jak e-vouchery do wybranego sklepu lub vouchery BLIK, które konsument może wymienić na gotówkę. Ostatnia propozycja wydaje się być idealnym rozwiązaniem, ponieważ mimo rozbudowanej bazy nagród, zawsze znajdzie się ten uczestnik, któremu nic nie będzie odpowiadać. Przekazując voucher pieniężny, który możliwy jest do realizacji w wybranych sieciach bankomatów, dajemy możliwość samodzielnego wyboru.

Podsumowanie

Głównym powodem, dla którego konsument przystępuje do programu lojalnościowego są nagrody i korzyści, jakie czerpie z uczestnictwa. Warto zatem zbadać rynek i przeanalizować aktualne oczekiwania konsumentów dotyczące nagród. Stworzenie niemal idealnego katalogu nagród jest już pierwszym krokiem do sukcesu każdego programu lojalnościowego. Warto także pójść o krok dalej i stworzyć swój własny e-sklep lub dokonać integracji z istniejącymi platformami e-commerce działającymi w modelu white label.

Jak zapobiegać nadużyciom w programach lojalnościowychObsługa loterii promocyjnychProgramy lojalnościowe typu „premium” i płatne członkostwoMetody wypłaty nagród pieniężnych