Programy lojalnościowe skierowane do pracowników

Na przestrzeni lat mogliśmy zaobserwować dynamiczne zmiany zachodzące na rynku pracy. Ciągły rozwój przedsiębiorstw prowadzi do zwiększenia dostępności miejsc pracy, ale również do intensywnej rywalizacji firm o wykwalifikowaną kadrę. Utrata kompetentnego członka Zespołu, może okazać się wielką stratą. Sytuację dodatkowo pogłębiła sytuacja pandemiczna okresu 2020/2022 oraz gospodarka oparta na systemie świadczeń społecznych, do których prawo nabywa się po spełnieniu pozazawodowych kryteriów czy wręcz rozdawnictwo pieniędzy zwane helicopter money. Wszystkie te działania mają wpływ na rynek pracy.

W konsekwencji powyższych liderzy powinni robić wszystko, co w ich mocy, aby zbudować silną lojalność pracowników względem przedsiębiorstwa oraz motywację do realizacji celów.  Wbrew pozorom nie jest to wcale takie łatwe zadanie. Często się zdarza także, że podejmowane działania nie przynoszą zamierzonych celów.       

Motywacja pracowników

Działania, które mają na celu stworzenie silnej więzi między firmą a pracownikiem, dzięki czemu pozostanie on na długo w szeregach przedsiębiorstwa w literaturze zagadnienia określane są angielskojęzyczną nazwą employee experience management. Tym mianem określa się podejmowanie celowych działań mających skierowanych do każdego z pracowników osobno, na etapie rekrutacji, wprowadzania do organizacji, podczas wykonywania umów wiążących pracodawcę i pracownika, a także na etapie zakończenia współpracy i zmiany pracodawcy. Działania te łączą w sobie wspólne wysiłki działów HR oraz IT.  Aby osiągnąć cel budowania skutecznie działających zespołów, pracodawcy dążą do pozyskania najlepszych na rynku specjalistów oraz stworzenia pozytywnych doświadczeń pracowników na wzór działań podejmowanych na rzecz nabywców ostatecznych. 

Celem tych działań jest zapewnienie podwładnemu przyjaznej atmosfery w pracy oraz zmotywowanie do jak najlepszego wykonywania powierzonych mu obowiązków. Oczywiście każdy pracodawca ma swoje priorytety, które chce osiągnąć – jednym zależy na wspieraniu kreatywności swoich pracowników, inni zaś skupiają się na tym, aby ich podwładni perfekcyjnie wykonywali wszystkie swoje zadania. Każde przedsiębiorstwo powinno dokładnie przeanalizować własne potrzeby i priorytety, aby stworzyć pod nie swoje indywidualne strategie. Na poruszony tu temat napisano wiele ciekawych opracowań i poradników. „Employee Experience Advantage” autorstwa Jacoba Morgana czy „Employee Experience” Bena Whittera to tylko niektóre z najciekawszych na rynku pozycji, które warto przeczytać. 

Employee branding – czyli polityka przedsiębiorstwa mająca na celu kształtowanie odpowiedniego wizerunku pracodawcy w oczach pracowników, opiera się właśnie na tworzeniu odpowiednich warunków panujących w przedsiębiorstwie, dzięki którym pracownik będzie czuł się ważny oraz cieszył się pełnym szacunkiem wśród współpracowników i pracodawcy. Jej celem jest rozwój wewnętrznej motywacji pracowników przez docenianie ich efektów pracy czy to w postaci nagród pieniężnych czy też takich o pozamaterialnych charakterze. Przełoży się to na wzrost ich zaangażowania w życiu przedsiębiorstwa.

Retencja kadry. W jaki sposób zatrzymać najlepszych pracowników?

Przede wszystkim trzeba postawić na budowanie silnej relacji między przełożonym a podwładnym – pracownikiem a pracodawcą. Nagrody i publiczne gratulacje za dobrze wykonane zadania odgrywają tu kluczową rolę. Warto także przeanalizować, jakiego rodzaju benefity preferują pracownicy. Wszystkie opisane składowe przyczyniają się do zwiększenia motywacji i efektywności pracobiorcy jednocześnie umacniają jego przywiązanie do firmy.           

Programy lojalnościowe kojarzą nam się głównie z działaniami skierowanymi na rzecz nabywców ostatecznych (B2C) oraz pośredników handlowych (B2B). Jednak co raz częściej możemy się z nimi spotkać wewnątrz różnych przedsiębiorstw, jako z przedsięwzięciami skierowanymi właśnie do pracowników. Warto więc zainwestować we wdrożenie swojego programu motywacyjnego skierowanego do pracowników, który zapewni lojalność i zwiększoną motywację zespołu.  

Czy motywacja pracowników ma sens?

Nagradzanie pracowników zawsze jest niezwykle motywujące. Wprowadzenie skutecznego oraz efektywnego pod względem finansowym programu motywacyjnego dla pracowników w łatwy sposób zwiększy zaangażowanie zespołu. Warto wprowadzać także cykliczne zmiany w oferowanych profitach, czy mówiąc inaczej, pożytkach jakie pracownicy czerpią z faktu bycia objętym programem motywacyjnym. Oprócz nagród pieniężnych efekty przynosi także wprowadzenie systemu gromadzenia punktów. Dzięki temu dajemy podwładnemu możliwość wyboru nagrody a także umacniamy i przedłużamy jego zaangażowanie w firmie. Obecnie kluczową rolę odgrywają także działania oparte na grywalizacji oraz CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.

Za co warto nagradzać pracowników objętych programem motywacyjnym? Tak właściwie, możemy nagradzać każdą aktywność pracownika, która jest kluczowa dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. Kreatywne pomysły, sumienne wywiązywanie się ze swoich obowiązków, punktualność, wychodzenie z inicjatywą, czy wzorowa frekwencja to tylko nieliczne z przykładów, które mogą być doceniane przez pracodawcę. Oczywiście możliwości jest znacznie więcej, a paleta kryteriów faktycznie nieograniczona. Można także rozważyć wprowadzenie różnej wartości punktowej za dane osiągnięcia i aktywności. Jednak przed wdrożeniem tego przedsięwzięcia należy jasno określić reguły zdobywania i realizacji przyznawanych punktów. 

Podsumowanie     

Współczesny rynek pracy jest niezwykle dynamiczny. Pracodawcy poszukują wykfalifikowanych pracowników, którzy będą rzetelnie wykonywać powierzone im obowiązki. Warto zainwestować w stworzenie wewnętrznego programu motywacyjnego, który nie tylko zbuduje silną lojalność pracownika, ale również podniesie ich poziom zaangażowania w firmie.