Jak motywować pracowników?

Motywacja pracowników, współpracowników, a także partnerów handlowych, dystrybutorów, hurtowników oraz ich personelu jest jednym z najczęściej wyszukiwanych zapytań w przeglądarkach internetowych z szeroko pojętego zakresu programów lojalnościowych i motywacyjnych.

W praktyce oznacza to, iż większość przedsiębiorców oraz działów HR i trade marketingu szuka w sieci Internet inspiracji i pomysłów na ciekawe, ale przede wszystkich skuteczne akcje promocyjne zwiększające produktywność grup docelowych, motywując do osiągania ambitnych celów. Dążąc do odpowiedzi na te potrzeby, poniżej opisuję wnioski z 13 lat doświadczeń i360 oraz kluczowe obserwacje z 26 lat własnej praktyki zawodowej w zakresie motywacji pracowników.

Co naprawdę mamy na myśli wpisując w Google frazę „jak motywować pracowników”?

Kierując się chłodną logiką, odpowiedź na pytanie o to jak motywować pracowników jest prosta. Należy dąć im podwyżkę. Lub od biedy jednorazową premię. Odwróćmy na chwilę role. Wyobraźmy sobie, że to nie my szukamy pomysłu na motywację innych, tylko zastanawiamy się jakiego rodzaju działanie najlepiej zmotywowałoby nas (jako pracowników) do pracy.

No właśnie. Jeżeli tylko nie masz na nazwisko Rockefeller albo Buffet, ewentualnie Twój ojciec nie posiada sowitego pakietu akcji Apple’a lub Facebook’a to z pewnością myśli krążą wokół pieniędzy. Gwarantowanych. Bezwarunkowych. Nie takich obiecanych za zwiększenie sprzedaży o 1000% lub przekroczenie KPI o 250% w ciągu 3 miesięcy. Twardych pieniędzy przelanych na rachunek bankowy. Za które nadpłacisz kredyt hipoteczny, pojedziesz do spa na Malediwy lub kupisz samochód z logo BMW na przedniej masce koniecznie z literą M na klapie tylnej.

Refkleksja ta wskazuje, iż właściwe pytanie nie brzmi zatem „jak motywować pracowników?” lecz „jak motywować pracowników inaczej (skuteczniej i taniej) niż dając im podwyżkę lub premię”.

Dobrze.

A zatem jak doprowadzić do wzrostu motywacji pracowników w efektywny kosztowo sposób?

Na tak postawione pytanie nie ma jednej właściwej odpowiedzi. Wszystko zależy od szczegółów. Inaczej bowiem będziemy motywować wyższą kadrę managerską, zupełnie inaczej liniowych managerów i zupełnie inne podejście powinniśmy zastosować w przypadku przedstawicieli handlowych – zarówno tych własnych, jak i przedstawicieli dystrybutorów czy hurtowników.

Zacznijmy od tego jak motywować kadrę managerską. W tym zakresie wszystko wydaje się być już omówione. Zapraszam do obejrzenia wywiadu na prowadzonych przez i360 kanale YT „O programach lojalnościowych nocą” z Panią Anną Rudzińską. Wywiad zatytułowany jest „programy lojalnościowe dla kadry managerskiej.

Film znajdziecie Państwo poniżej lub pod tym linkiem zaś transkrypcję rozmowy zamieściliśmy tu. Pani Anna jest jednym z topowych head hunterów w Polsce i to co mówi wynika z kilkunastu lat jej zawodowej praktyki

Obejrzyj wywiad o motywacji kadry managerskiej na kanale „O programach lojalnościowych nocą”

A jak motywować pracowników niższych szczebli?

Takich nie będących członkami zarządu? Aby odpowiedzieć na to pytanie, zastanówmy się, dlaczego ludzie przychodzą do pracy? W dobie post-covidu właściwsze byłoby sformułowanie „pracują” bo od 1,5 roku praca przestała się bezpośrednio wiązać z przychodzenie do pracy. Często znaczy włączenie laptopa przy stole w domowej kuchni.

Odpowiedź jest znacznie szersza niż tylko „pieniądze”. Te oczywiście są podstawą. Jednak prawdziwe powody dla których ludzie podejmują pracę są takie, że szukają długoterminowej kariery, chcą się uczyć – rozwijać intelektualnie w swoim zawodzie, przebywać w towarzystwie innych ludzi, szukają partnera życiowego, dążą do nadania swojemu życiu zawodowego sensu, utożsamiają się z misją pracodawcy, chcą zabić trochę wolnego czasu, w długim okresie zapewnić sobie emeryturę, dążą do uzyskania społecznego zabezpieczenia środków do życia na czas choroby lub ciąży, kiedy nie będą w stanie świadczyć pracy osobiście, czy wreszcie oczekują dobrej zabawy, darmowych szkoleń, intelektualnych wyzwań. Nadto są świadomi, iż wspólnymi siłami są wstanie osiągnąć więcej niż w pojedynką, mają misję zmiany świata (jeżeli nie całego, to choć wąskiego wycinka). Powodów jest całe mnóstwo.

Odpowiedź na pytanie „jak motywować pracowników?” leży właśnie w odpowiedzi na powyższe oraz umiejętnym bodźcowaniu poszczególnych czynników, które sprawiają, iż po filiżance porannej kawy rozpoczynamy kilku – czasami kilkunastogodzinną pracę. To właśnie szerokie spektrum powodów do pracy sprawia, że nie sposób udzielić jednej odpowiedzi na pytanie o jedyny właściwy sposób motywowania pracowników.

Motywacja pracowników – jak robimy to w i360?

Nasze życie zawodowe w i360 polega na tym, iż działając na rzecz międzynarodowych korporacji i największych polskich przedsiębiorstw, prowadzimy krótko i długoterminowe akcje motywacyjne. Do pracowników wszystkich szczebli zarządzania oraz poszczególnych ogniw łańcucha dystrybucji w handlu tradycyjnym i nowoczesnym. Od przedstawiciela handlowego dystrybutora do ekspedientki w lokalnym sklepie za rogiem. Rozpatrujemy każdy z motywatorów pracy grupy docelowej i przygotowujemy dedykowane rozwiązania do każdego z przypadków prowadząc akcje w oparciu o i360 Loyalty Software.

Skuteczny program motywacyjny dla pracowników

Każdy z projektów jest inny, jednakże wszystkie mają wspólne założenia, dzięki którym programy motywacyjne dla pracowników przynoszą pożądane efekty, z których najważniejszymi są:

  • finansowe efekty prowadzonych akcji mają być wielokrotnie wyższe niż nakłady;
  • każde z podejmowanych działań jest policzalne i kwantyfikowane ilościowymi KPI;
  • projekty oparte są na konceptach grywalizacji oraz obudowane elementami CSR;
  • zastosowanie grup kontrolnych pozwala na porównanie efektów ze stanem „bez akcji”;
  • techniczny aspekt udziału jest wpisany w infrastrukturę informatyczną Klienta;
  • dane źródłowe czerpiemy z hurtowni danych, nie żądając ich od uczestników;
  • oferujemy nagrody gwarantowane za osobisty wysiłek z szansą na big win za pracę Zespołową;
  • całość musi wiązać się z dobrą zabawą i być bezinwazyjna dla uczestników;

Założeń jest znacząco więcej, jednakże z uwagi na ochronę firmowego know-how ograniczę się do powyższych.

Jeżeli szukasz dedykowanych, szytych na miarę rozwiązań z zakresu motywacji pracowników lub partnerów handlowych i chcesz otrzymać ofertę i360 – skontaktuj się z p. Dawidem Łuciukiem – Dyrektorem sprzedaży pod numerem 600.534.631 lub napisz zapraszamy@i360.com.pl