Transkrypcja – BLIK w programach lojalnościowych

Dobry wieczór. Dzisiaj po raz pierwszy będziemy nagrywać dla Państwa odcinek, w którym gośćmi będą dwie osoby. Rozmawiać będziemy o rozwiązaniu jakim jest Blik i o zastosowaniu tego właśnie rozwiązania w programach lojalnościowych oraz promocjach sprzedaży. Przede wszystkim jako metodę wypłacania nagród finansowych i alternatywę m.in. do kart przedpłaconych. Moimi gośćmi są Karolina Laudy z Santander Bank oraz Adam Kokoszkiewicz – Dyrektor Departamentu Sprzedaży BLIK. Katarzyna Nawrocka “O programach lojalnościowych nocą”. Dobry wieczór.

.

Dobry wieczór.

.

Karolino, Adamie ja już Was przedstawiłam i powiedziałam jaki jest powód, dla którego przybyliście do naszego studia. Ale chciałabym zacząć rozmowę od tego, żebyście opowiedzieli mi i naszym widzom co łączy BLIK i Santander Bank.

.

Pozwolisz Karolino, że odpowiem w pierwszej kolejności. Polski Standard Płatności jest operatorem systemu płatności BLIK. Spółka, która dostarcza usługę dla banków i dla agentów rozliczeniowych ma siedmiu współwłaścicieli. Jednym z nich jest bank Santander, który od samego początku brał udział w inicjatywie tworzenia nowoczesnej metody płatności mobilnej. Tak więc z Santanderem jesteśmy od samego początku i bardzo się cieszymy, że tak znamienity bank z taką dużą liczbą użytkowników jest także naszym współwłaścicielem.

.

Skoro Adam odpowiedział jako pierwszy, to już wiemy jak to wygląda od strony BLIKA. Natomiast nie możemy nie poprosić Ciebie o odpowiedź również.

.

Od strony banku wygląda nasza współpraca tak, że udostępniamy tę usługę do klientów indywidualnych w zakresie płatności, generowania kodów – właśnie czeków Blik, które można realizować w bankomatach czy poprzez płatności internetowe. Jak również mamy usługi związane, które są dedykowane dla firm, które między innymi właśnie czeki Blik, czy możliwości realizacji przelewów też na telefon do klienta.

.

Bank Santander, dopowiem tylko, jest wydawcą, bankiem, który udostępnia całe portfolio usług blikowych wykorzystywanych właśnie przez klientów w aplikacjach mobilnych, ale także w biznesie, o którym trochę więcej powiemy. Jak fajnie wykorzystać blika w modelu programów lojalnościowych.

.

Moje następne pytanie miało na celu wytłumaczenie naszym widzom, którzy nie znają tego rozwiązania, co to jest BLIK. Chciałam je zacząć od tego, że pewnie jest bardzo mało osób, które nie zna tego rozwiązania. Wspomniałeś o tym, że Santander wykorzystuje całe portfolio i o takie portfolio chciałabym Was zapytać, ale też przed wejściem do studia rozmawialiśmy o tym, że ja pozwolę sobie włożyć kij w mrowisko i powiedzieć, że będziecie tłumaczyć BLIKa naszym widzom, którzy jeszcze go nie znają, nie korzystają. A przede wszystkim mi, ponieważ ja nie korzystam.

.

To czuję się wywołany po raz kolejny do odpowiedzi, ale bardzo się cieszę. Fajnie, że możemy porozmawiać szeroko – nie tylko o wykorzystaniu BLIKa w programach lojalnościowych, ale głównie jak wykorzystać BLIKa w życiu codziennym. Blik jako metoda płatności funkcjonuje wyłącznie w aplikacjach bankowych. To odróżnia nas od innych metod płatności, że Blik jest bardzo mocno powiązany z bardzo bezpiecznym środowiskiem bankowym. Aplikacja bankowa to jest coś, co klientom, użytkownikom, nam wszystkim w dzisiejszych czasach bardzo ułatwia funkcjonowanie. Kontakt z bankiem poprzez urządzenie, poprzez smartfon, który mamy praktycznie cały czas przy sobie nie ogranicza nas tylko do godzin otwarcia oddziału, do czasu połączenia z infolinią. Pozwala nam wszystkie informacje pozyskać z banku w jednym miejscu, jakim jest aplikacja i do tego mamy bardzo wygodną metodę płatności jaką jest BLIK. Podstawowa funkcjonalność Blika to 6 cyfrowy kod. Jest to jednorazowy kod ważny przez dwie minuty, który wygenerowany w aplikacji pozwala nam dokonać transakcji. A transakcji możemy dokonywać w szerokim spektrum punktów akceptacji. Przede wszystkim z Blika korzystamy w sklepach internetowych, gdzie dokonując transakcji wpisujemy na stronie internetowej kod Blik, w sklepach stacjonarnych, wypłacamy i wpłacamy pieniądze za pomocą Blika w bankomatach oraz udostępniamy dla użytkowników bankowości mobilnej możliwość przesyłania natychmiastowo pieniędzy pomiędzy rachunkami bez znajomości rachunku bankowego. Jest to usługa P2P – przelew na telefon Blik, która pozwala 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu przesłać pieniądze do osoby, której nawet nie znamy numeru rachunku – wystarczy nam numer telefonu. Tak, więc podsumowując BLIK jako metoda płatności i zarządzania swoimi finansami ściśle powiązana jest z aplikacją bankową i w chwili obecnej praktycznie wszystkie banki w Polsce już Blika w swoich aplikacjach udostępniają.

.

Karolino, czy ty też czujesz się wywołana do odpowiedzi?

.

Ja mogę powiedzieć z praktycznego punktu widzenia, jak wygląda wykorzystanie. Bo zarówno jak ty powiedziałaś, że wcześniej nie korzystałaś – ja też bardzo długo zwlekałam. Pomimo, że Blika znam od samego początku.

.

Patrzę na reakcję Adama.

.

Natomiast pierwszy raz tak naprawdę wydawało mi się – demonizowałam go. Pierwszy raz wydawało mi się bardzo trudne, natomiast faktycznie potem bardzo często wracam do tej metody płatności, bo zdecydowanie skraca czas właśnie zakupów moich w internecie, czy też płatności, których dokonuję: rachunków i innych. Dlatego bardzo rekomenduję i na pewno myślę, że jeżeli spróbujesz raz. Bardzo często używam go w życiu codziennym, na przykład kiedy mam sytuację, że moja niania potrzebuje szybko środków też wysyłam jej kod, który realizuje wypłatę środków z bankomatu i ja zatwierdzam to w aplikacji. Zatem jest to bardzo wygodny sposób dostępu do pieniędzy.

.

Bardzo się cieszę, że wspomniałaś Karolino o życiu codziennym, bo te przypadki z codziennego naszego funkcjonowania pokazują, jakie jest zastosowanie metody płatności. Ja jeszcze cały czas chcę podkreślić, że zaletą i podstawową wygodą Blika jest to, że mamy go praktycznie cały czas przy sobie. W związku z tym, że zawsze mamy ze sobą smartfon. Ciężko sobie wyobrazić sytuację, że bez smartfona gdziekolwiek się wybierzemy. Częściej zdarza nam się zapomnieć dokumentów, nawet gotówki, ale telefon ze sobą cały czas mamy. W związku z tym od razu mając aplikację bankową z Blikiem mamy dostęp do środków finansowych. Czy zapłacić, czy wypłacić, czy przekazać komuś środki natychmiastowym przelewem – do tego służy Blik. Wspomniałaś, że nie miałaś jeszcze okazji skorzystać z Blika. Podejrzewam, że to pytanie ma na celu wciągnięcie mnie troszkę bardziej w dyskusję: jak pierwszy raz z Blikiem powinien wyglądać? To historycznie, jak startowaliśmy w 2014 roku gro pierwszych transakcji Blikowych było wykonywanych przez użytkowników przy bankomatach. Ludzie uczyli się tej technologii i uczyli się korzystania z aplikacji mobilnych. W związku z tym wybierali takie miejsce, które wydawało im się bezpieczne z punktu widzenia socjologicznego. Chcieli dokonać pierwszej transakcji bez osób trzecich. Jeśli by dokonali pierwszej transakcji w sklepie albo poprzez stronę internetową, na początek wydawało im się to mniej takie konformistyczne z punktu widzenia socjologicznego, że jeśli coś mi się nie uda, jeśli będę miał… pomylę się, będę miał z czymś problem, ktoś może na mnie dziwnie spojrzeć albo, że może transakcja nie dojdzie do skutku. Dlatego wybierano bankomat, gdzie można było do tej bezdusznej maszyny podejść i dokonać transakcji wpisując kod Blik. I to było bardzo taki efekt wow, gdzie nic nie wkładaliśmy, a wyjmowaliśmy pieniądze. Bo przy transakcji Blikiem nie potrzebujemy żadnego narzędzia w postaci plastikowej karty. Wystarczy, że znamy ten kod i zatwierdzimy transakcję w naszym urządzeniu, w naszym smartfonie. Natomiast obecnie, kiedy BLIK już ma ponad 6 lat, 7 nawet – 7 lat obecności rynkowej widzimy, że nowi userzy, którzy dokonują pierwsze transakcje od razu robią to w e-commerce, czyli w tym kanale płatniczym, gdzie BLIK ma największe udziały w tej chwili. Więc prawdopodobnie jeśli będziesz chciała skorzystać z Blika za pierwszym razem wybierzesz e-commerce, bo w nim najbardziej widać zalety Blika, łatwość, szybkość, bezpieczeństwo, wygodę transakcji.

.

W Waszej odpowiedzi bardzo często przewija się słowo wygoda i rozumiem, że to jest jeden z głównych aspektów jeśli chodzi o to rozwiązanie. Ja chciałam tylko wtrącić się odnośnie aplikacji mobilnych, dlatego że w jednym z poprzednich odcinków moim gościem był Tomasz Wit, który rozmawiał o tym, jaką rolę pełnią aplikacje mobilne w programach lojalnościowych i chciałam Wam powiedzieć, że znajdziecie link do tego odcinka w opisie programu. A teraz, skoro ja już tak pięknie przeszłam do tego, że aplikacje mobilne wiążą się ściśle z programami lojalnościowymi, to chciałam zapytać, jaką rolę może pełnić rozwiązanie Blik właśnie w programach lojalnościowych?

.

Odpowiadając na Twoje pytanie potrzeba, która zrodziła się właśnie z użytkowania Blika na co dzień przez takich klientów jak my, zaczęły trafiać zapytania i do firmy Polski Standard Płatności i do nas o to, czy możemy przygotować produkt, który będzie skierowany stricte dla firm. Postanowiliśmy we współpracy z BLIK przygotować produkt, który się nazywa Santander Czeki BLIK. Różnica polega na tym, że to jest 9 cyfrowy czek, który jest realizowany w bankomacie przy użyciu pinu i w bardzo szybki i dogodny sposób klient może mieć po prostu bezpośrednio gotówkę u siebie. Jest to realizowane przez firmy zarówno, które właśnie chcą zrobić programy lojalnościowe, czyli potrzebują, zorganizują konkurs i chcieliby w szybki i bezproblemowy sposób zrealizować takie realizacje nagród dla klientów. Jak również może być to wykorzystywane dla firm z innych sektorów np. finansowych.

.

Czyli te czeki są alternatywą dla takich przestarzałych form jakimi były karty przedpłacone, bony papierowe, czy po prostu zwykły przelew bankowy na konto osoby, która w takim programie lojalnościowym wzięła udział i chce odebrać nagrodę finansową?

.

Tak, dokładnie. Ponieważ te wszystkie produkty, które wymieniłaś wcześniej wiążą się z szeregiem procesów. Tutaj mamy szybkość i dostępność przede wszystkim. Mamy 20 tysięcy bankomatów w całej Polsce, co stanowi tak naprawdę pokrycie całego rynku Polski. Mamy szybkość, bo jest generowany PIN, który jest przekazywany na numer telefonu klienta, bądź adres e-mail i kod, czek Blik. Wystarczy podejść do bankomatu, wybrać wypłata Blikiem, wpisać te dane i możemy cieszyć się już dostępem do pieniędzy.

.

I taka jest najważniejsza rola rozwiązania BLIK w programach lojalnościowych.

.

Tak. Dodatkowo jeszcze na potwierdzenie słów Karoliny, że szerokie wykorzystanie czeków BLIK ma w programach lojalnościowych. Mogę już zdradzić, że w tym roku wracamy z naszą loterią, którą się nazywa Blikomania. W poprzednich latach była ona realizowana i cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem użytkowników. Wszyscy płacący Blikiem będą mogli się zarejestrować i brać udział w losowaniach. Natomiast nagrody będziemy wypłacali właśnie czekami Blik generowanymi przez Santander Bank Polska, gdyż uważamy, że to jest bardzo wygodna, bardzo bezpieczna i przede wszystkim nowoczesna forma pozyskania benefitów w postaci wypłaty nagrody. Tak więc potwierdzam. Oczywiście w każdym programie lojalnościowym, gdzie nagroda pieniężna byłaby przekazana, takie rozwiązanie świetnie się sprawdzi.

.

Karolino, jak już wiemy, że chcemy wykorzystać Blika w organizowanej promocji: jak możemy to wdrożyć, jakie są kroki od podjęcia decyzji do uruchomienia procedury?

.

Przede wszystkim, jeżeli jest to firma, która już jest klientem Santander Banku to wystarczy, że zwróci się do swojego bankiera. Natomiast, jeżeli nie, to po prostu do najbliższego oddziału. Wspólnie zorganizujemy spotkanie, ponieważ musimy tutaj wybadać potrzeby pod kątem wykorzystania, czyli zapotrzebowania na liczbę tych czeków Blik, które będą realizowane. Czyli jak duża będzie to skala i jak duże przedsięwzięcie.

.

Jaki program lojalnościowy planujemy lub jaką loterię organizujemy.

.

Dokładnie. I ilu planujemy właśnie tych odbiorców tych czeków. Bo to ma istotne potem przełożenie na wdrożenie. Musimy też oszacować infrastrukturę całą IT firmy, która jest, ponieważ mamy rozwiązania i w pełni automatyczne i półautomatyczne. I tutaj dostosowujemy nasze wdrożenie i integrację między naszymi systemami od zaawansowania technologicznego firmy, która się do nas zgłasza. Następnie otwieramy rachunki, które będą służyły stricte do wypłaty tych czeków i do obsługi i do realizacji. I to jest cała procedura. Na wdrożenie w pełni automatycznego systemu trzeba zaplanować około 10 dni roboczych, więc tego trzeba być świadomym.

.

To bardzo ważny komunikat – 10 dni roboczych.

.

No, to bardzo szybko.

.

Tak. To jest tak średnio 260 godzin.

.

A jak skonstruowany jest model kosztowy wdrożenia tego rozwiązania?

.

Mamy przygotowanych kilka modeli wdrożenia, które są zależne, jak wspominałam wcześniej, od zaawansowania technologicznego. Bo mamy rozwiązania, które są w pełni automatyczne i obsługa jest po API, które mamy zintegrowane właśnie z firmą, która jest zainteresowana. Ale jak również mamy półautomatyczne i nawet ręczne rozwiązania, jeżeli będzie taka potrzeba. Więc to zależy tak naprawdę od firmy i tego, jak oni są przygotowani. Dodatkowo oceniamy też liczbę wydanych czeków, czyli te potencjały, które mamy tutaj – biznesowe. I te wszystkie czynniki składają się na końcową cenę tego produktu dla firm.

.

Zastosowanie technologii Blik jest innowacją w programach lojalnościowych i loteriach. Czy moglibyście bliżej o tym opowiedzieć?

.

Adam, ja myślę, że twój przykład jest zdecydowanie lepszy.

.

Adamie, zostałeś wyzwany do odpowiedzi.

.

Chętnie odpowiem, ale myślę, że Karolina uzupełni moją odpowiedź. Dlatego, że przede wszystkim bank Santander, który ma bezpośrednią relację z klientami, z firmami, które w programach lojalnościowych chcą wykorzystać nowoczesne narzędzie jakim jest BLIK. Pamiętajmy o tym, że BLIK jest uniwersalnym rozwiązaniem i nie tylko program lojalnościowy, ale także inne metody beneficjowania oraz przekazywania środków pieniężnych można wykorzystać. Santander Bank ma tutaj szerokie doświadczenia i chyba szerokie portfolio – znaczy z pewnością portfolio szerokie macie.

.

Tak. Zaczęliśmy tak naprawdę od faktycznie programów lojalnościowych. Jedne z pierwszych firm, które do nas zwróciły się, to właśnie zależało im na tym, żeby dystrybuować nagrody do klientów w bardzo szybki i prosty sposób. I to było pierwsze przedsięwzięcie. Natomiast faktycznie zauważyliśmy, że zastosowanie można mieć jeszcze na co dzień w życiu firmy. Po pierwsze, kiedy mamy pracowników, gdzie mamy rozproszone oddziały i kasa np. jest w innej miejscowości, możemy dokonać szybkiego rozliczenia delegacji np. kosztów pracownika. Dodatkowo możemy wykorzystać to właśnie w aspektach finansowych. Mamy bardzo dużo firm kredytowych – niekoniecznie banków, które udzielają pożyczek i klienci nie zawsze korzystają ze swojego rachunku, bądź też nie chcą tego mieć przelewane na rachunek, tylko chcą mieć gotówkę. Jest to doskonałe rozwiązanie, które się sprawdza również dla wszelkich firm pożyczkowych.

.

I jak długo BLIK jest wykorzystywany w programach lojalnościowych i loteriach?

.

U nas, my jesteśmy już piąty rok we współpracy z Polskim Standardem Płatności i właśnie mówię, zaczęliśmy od firmy pożyczkowej i jednej z firm właśnie agencji reklamowej, która wykorzystała to do programu lojalnościowego.

.

My jako operator Blika dostajemy średnio od kilku do kilkunastu zapytań na tego typu rozwiązanie i wiedząc, że bank Santander oferuje to już od wielu lat z sukcesem, przekazujemy namiary i wtedy już klienci bezpośrednio z Santander Bankiem ustalają warunki współpracy.

.

Wiele zapytań o takie rozwiązanie i dość długa współpraca, czyli możemy śmiało stwierdzić, że to jest bardzo dobre i wygodne rozwiązanie jeśli chodzi o BLIK. A programy lojalnościowe?

.

Tak. Przede wszystkim wygodne i szybkie. To też ma znaczenie, bo dzisiaj każdy z nas chce mieć szybki dostęp do środków i dzięki temu firmy też mają to poczucie komfortu, że mogą sprawić właśnie radość swoim pracownikom, czy też klientom, bo zapewniają w bardzo krótkim odstępie czasu dostęp do pieniędzy.

.

Czyli mamy wygodę, czas – zaoszczędzony czas, sieć bankomatów – bardzo rozbudowana sieć i minimum formalności. To teraz przejdźmy do bezpieczeństwa. Chciałabym zapytać Was, jak wyglądają standardy jeśli chodzi o wykorzystanie właśnie czeku Blik jako użytkownik, który wziął udział w programie lojalnościowym i chce swoją nagrodę wypłacić.

.

Czeki Blik są zabezpieczone. Przede wszystkim dostają… Użytkownik dostaje z dwóch źródeł informacje. Jedną jest właśnie kod BLIK, który dostaje ten czek – to jest jedno źródło informacji. Drugim niezależnym źródłem musi otrzymać PIN do tego. Dodatkowo kod, ten czek Blik, jest jednorazowego użytku. Więc nie ma możliwości ponownego jego wykorzystania. Próba wprowadzenia PINu jest dostosowana dokładnie, analogicznie jak przy telefonach komórkowych. Czyli mamy trzykrotną próbę podjęcia czeku. Jeżeli wprowadzimy błędnie PIN, czek zostanie automatycznie anulowany, numer telefonu zablokowany klienta.

.

Weryfikacja czeku Blik oraz pinu odbywa się poprzez nasz system, który gwarantuje pełne bezpieczeństwo, gdyż każda transakcja jest autoryzowana w systemie bankowym. Korzystamy z autoryzowanej i licencjonowanej sieci bankomatów w Polsce dostarczanych przez instytucje nadzorowane przez Komisję Nadzoru Finansowego. Tak więc osoba, która pozyska z bezpiecznego źródła bankowego czek Blik razem z pinem, może czuć się w pełni bezpieczna, że transakcja, którą wykona w urządzeniu, czyli w bankomacie będzie poza tą szybkością, wygodą także bezpieczna. Ważną rzecz powiedziała tutaj Karolina odnośnie jednorazowości takiego czeku. Ważne jest dla użytkowników, dla firm, które chcą nagradzać swoich klientów, aby przewidziały, żeby nagrody były adekwatne do wartości czeku. Gdyż jeśli przykładowo nagroda byłaby na 100 złotych, ktoś by chciał wypłacić 2 razy 50 zł, musiałby dostać dwa czeki. I to jest ten element przede wszystkim budowania świadomości użytkownika, że kwota, którą ma jednorazowo czekiem może zrealizować. Dodam tutaj, że praktycznie Blik to jest najbezpieczniejsza metoda płatności w tej chwili z racji tego, że wykonywana jest w bezpiecznym środowisku bankowym. Tak, jak wspomniałem wygenerowany jest w aplikacjach bankowych, bądź przez bank w postaci czeków. I każda transakcja jest potwierdzana. W przypadku czeku jest to pin, w przypadku transakcji w aplikacji może to być biometria twarzy, palca albo PIN do aplikacji – w zależności jak sobie ustawimy. Ale fundamentalnym elementem bezpieczeństwa Blika jest to, że każdą transakcję potwierdzamy. Czyli świadomie dokonujemy transakcji i to buduje także poczucie pełnego komfortu od strony bezpieczeństwa ze strony użytkowników.

.

Być może to jest bardzo podstawowe pytanie, ale muszę je zadać. Czy jeśli chodzi o wykorzystanie czeków, to ma to zastosowanie tylko i wyłącznie w programach lojalnościowych, czy wykorzystujecie tę metodę również w innych aspektach?

.

Tak jak wspominałam wcześniej, też wykorzystujemy to właśnie do firm typu integratorzy płatności, którzy zrzeszają inne sklepy, też właśnie dystrybuują nasze czeki. Dodatkowo mamy firmy, które są pożyczkowe. Które chcą właśnie w szybki sposób zapewnić dostępność pieniędzy dla klienta, który ubiega się o pożyczkę. Więc to są takie najczęściej i najbardziej powszechne metody wykorzystania czeków Blik.

.

I tym sposobem odpowiedziałyśmy na pytanie, jak wykorzystać BLIK w B2C.

.

Dokładnie.

.

BLIK jako uniwersalna metoda płatności stosowana jest przede wszystkim w sklepach internetowych, sklepach stacjonarnych, do wypłat w bankomatach, a także do przelewów na numer telefonu. Nasza możliwość korzystania z Blika zaimplementowana w aplikacji mobilnej powoduje, że nie potrzebujemy zupełnie dodatkowych narzędzi w postaci innych metod płatności, żeby zrealizować naszą transakcję według takiego samego flow. Generowanie kodu w aplikacji i wprowadzenie do urządzenia akceptującego, czyli albo w sklepie stacjonarnym, albo w sklepie internetowym, albo w bankomacie i zatwierdzenie transakcji w naszej aplikacji. To jest ten flow na tyle uniwersalny, że osoby, które dokonały pierwszych transakcji mają komfort dokonania kolejnych bez konieczności uczenia się nowych kroków, gdzie inaczej muszą postępować. W przypadku Blika wszędzie jest tak samo. Więc szerokie zastosowanie Blika w relacji konsumenckiej jest tym motorem, kołem zamachowym, motorem napędowym, który powoduje, że z Blika korzystali w tej chwili ponad 8 mln ludzi.

.

No dobrze, ale mamy wiele możliwości, wiele aplikacji i wiele urządzeń, rozwiązań mobilnych, które dają nam możliwość płatności, czy też wypłacania gotówki. Dlaczego akurat BLIK?

.

Przede wszystkim jest to rozwiązanie, które jest szybkie i pierwsze, zawsze ten pierwszy krok jest najtrudniejszy i bardzo często korzystamy z przyzwyczajeń, jeżeli dokonujemy innymi metodami płatności i mamy szereg konkurencji. Natomiast to, co wyróżnia BLIK to jest też dostępność. Czyli, jeżeli patrzymy na transakcje internetowe – BLIK jest wdrożony praktycznie wszędzie. Natomiast inne metody płatności, które mogą się pojawiać wymagają specjalnych oprogramowań, urządzeń czasami, pewnych marek. I może być tak, że to, że będę mogła ją wykonać na telefonie nie znaczy, że ją wykonam na komputerze jak będę np. w międzyczasie miała kawę i chcę opłacić sobie coś. Natomiast BLIK jest dostosowany do zarówno urządzeń mobilnych, do urządzeń stacjonarnych. Jak również są jeszcze tutaj przygotowane rozwiązania, które pozwalają tobie jako użytkownikowi zrobić tą drogę użytkowania jeszcze najprostszą, taką przyjazną, czyli np. jeżeli dokonałaś raz płatności – ja jestem klientem Santander Banku, to BLIK w porozumieniu właśnie z Santanderem przypisuje mi potem już automatycznie numer rachunku i np. jeżeli przy pierwszej transakcji potwierdzasz dodatkowo w aplikacji mobilnej. Przy drugiej, jeżeli np. masz takie preferencje i chciałabyś skrócić swoją drogę zakupową wystarczy, że potwierdzisz, że ten kod Blik jest przypisany do Twojego numeru rachunku i to jest tzw. rozwiązanie “blik one click”, gdzie ty właśnie możesz to tylko zaakceptować i twoja płatność się powiedzie, nie musisz robić nic więcej, a jednocześnie przy zachowaniu tych samych standardów bezpieczeństwa. Dodatkowo, jak kupujesz w internecie, możesz osadzić, czyli to miejsce na wpisanie kodu, czeku Blik możesz osadzić bezpośrednio na stronie, kiedy jesteś w swoim koszyku zakupowym, czyli też nie musisz robić kolejnych kroków, tylko możesz bezpośrednio na stronie sklepu wpisać sobie czek i zaakceptować go w swojej aplikacji mobilnej.

.

Szerokie zastosowanie Blika odniosło sukces przede wszystkim dlatego, że nasza metoda płatności jest zintegrowana z rachunkiem bankowym. Nie ma samodzielnej aplikacji Blik. Blik jest płatniczą funkcjonalnością, która jest implementowana w aplikacji bankowej. To daje dużą przewagę także z psychologicznego punktu widzenia, kiedy my jako użytkownicy przed dokonaniem transakcji przede wszystkim chcemy wiedzieć, że taka transakcja będzie bezpieczna. W tej chwili banki ze swoimi sposobami monitorowania, ze swoimi sposobami zabezpieczeń, są najbezpieczniejszym dostawcami usług finansowych. W związku z tym metoda płatności, która jest powiązana stricte z bankiem, daje tę przewagę. I dlatego Blik odniósł sukces wśród użytkowników, że dawał ten element bezpieczeństwa. I potem to, co lubimy najbardziej, czyli wygodę i szybkość procesu płatniczego. Pamiętajmy, że zakupy z nas lubi każdy. Płacić niekoniecznie. Jednak ten moment, kiedy dokonujemy płatności powinien być właśnie jak najmniej inwazyjny w cały proces zakupowy, żeby ta transakcja doszła bezpiecznie, a my, żebyśmy się cieszyli z otrzymanego towaru czy usługi. W związku z tym Blik daje tą całą paletę możliwości użytkownikom i to powoduje, że jest tak popularny.

.

Ja powiem tylko, że ogranicza nas wyobraźnia zastosowania Blika. Bo tak naprawdę, jeżeli przyjdzie do nas firma, która będzie miała swój pomysł na zastosowanie czeku Blik, to oczywiście jesteśmy otwarci. Wspólnie możemy wypracować nowe rozwiązania i nowe zastosowania.

.

No tak, ale wiemy już, że czeki BLIK możemy wykorzystać przede wszystkim w programach lojalnościowych i loteriach. Wspomniałeś, że zakupy lubi każdy – płacić niekoniecznie, ale każdy też lubi wygrywać nagrody. No więc wiemy już, dlaczego bliski. I wiemy, że jest to świetne rozwiązanie właśnie dla firm, które organizują programy lojalnościowe, loterie i chciałyby w ten sposób szybko i bezpiecznie przekazać osobom, które wygrały tę nagrodę – nagrodę finansową.

.

Owszem, tak.

.

Cieszę się, że potwierdzacie.

.

Tak, potwierdzamy. Zdecydowanie.

.

Zbliżamy się do końca naszej rozmowy i ja oczywiście bardzo chciałabym Wam podziękować, że byliście moimi gośćmi i, że po prostu od A do Z przedstawiliście jak można wykorzystywać Blika w programach lojalnościowych. Może jest coś, co chcielibyście dodać na sam koniec?

.

Pozwolisz Karolino, że pochwalę się tutaj wynikami badań firmy Kantar, które w 2020 roku pokazały, że Blik jest najpopularniejszą metodą płatności mobilnych. Wiele osób zastanawia się skąd sukces Blika. Wspominaliśmy razem z Karoliną o wygodzie, o bezpieczeństwie, szybkości, uniwersalności, zasięgu jeśli chodzi o naszą metodę płatności. Natomiast tutaj chciałbym od razu poinformować Ciebie, Ciebie Karolino i naszych widzów, że na ten rok na przełom trzeciego i czwartego kwartału planujemy jeszcze bardziej umożliwić wygodne płacenie Blikiem, szczególnie klientom w sklepach stacjonarnych. Wprowadzamy płatności Blik w opcji zbliżeniowej, gdzie wystarczy przyłożyć telefon do terminala i w ten sposób dokonamy transakcji. W związku z tym zdajemy sobie sprawę, że sukces Blika to jest wygoda naszych klientów, dlatego wychodzimy z taką inicjatywą i jeszcze w tym roku to będziemy udostępniać.

.

Tak, do nas coraz więcej firm się zgłasza z zapytaniem właśnie, czy będziemy mogli obsługiwać transakcje Blika od strony banku, czyli prowadzenia rachunku dla tych firm. Wszelkie firmy, które są zainteresowane współpracą zapraszamy do nas.

.

Adamie, wspominałeś poza kamerą, że chciałbyś naszym widzom zaoferować zerknięcie do tych badań w formie linka.

.

Oczywiście. Zachęcam – zerknijcie, popatrzcie. To są wyniki profesjonalnej firmy, która zebrała szereg informacji rynkowych na potwierdzenie tego, o czym żeśmy dzisiaj rozmawiali.

.

To ja obiecuję, że ten link, tak jak link do poprzednich odcinków, o których wspomniałam, będzie w opisie naszego dzisiejszego spotkania. A Wam dziękuję za dzisiaj.

.

Dziękuję bardzo.

.

Dziękujemy serdecznie za zaproszenie.

.

Transkrypcja – BLIK w programach lojalnościowych