Programy lojalnościowe stacji paliw

Polacy chętnie uczestniczą w programach lojalnościowych takich segmentów jak stacje paliw. Orlen Vitay czy Circle K Extra Club cieszą się największą popularnością wśród klientów. Co oferują one uczestnikom i czym się wyróżniają od konkurencji?

Programy lojalnościowe stacji paliw. Uczestnictwo w programach lojalnościowych stacji paliw

Programy lojalnościowe stacji paliw należą do jednych z najstarszych w Polsce. Orlen oraz Shell prowadzą swoje działania w tym zakresie już prawie 20 lat. Nie brakuje również nowych akcji, jak w przypadku sieci Amic, która uruchomiła w 2019 roku program Driver Club.

Łącznie jest prowadzonych 8 programów stacji benzynowych, w tym trzy programy punktowe – Shell ClubSmart, Lotos Navigator i Huzar Prezentów, jeden program rabatowy – Moya VIP oraz trzy programy punktowo-rabatowe – Amic Driver Club, Circle K Extra Club i Orlen Vitay.

Badania Monitora Programów Lojalnościowych wskazują, że programy lojalnościowe stacji paliw cieszą się w Polsce najwyższym odsetkiem aktywnych i bardzo aktywnych uczestników, który wynosi aż 94%.

Ile wynosi współczynnik incentywizacji programów stacji paliw?

Współczynnik incentywizacji to wartość, która wyraża, ile uczestnik musi wydać, aby uzyskać prawo do odebrania nagrody o wartości 1 złotówki. Innymi słowy to relacje pomiędzy ceną nagrody, a wartością środków wydanych na zakupy, uprawniające do jej otrzymania. W przypadku polskich stacji paliw średni współczynnik incentywizacji wynosi 0,75%. Oznacza to, że za każde wydane 10 złotych, do uczestnika wraca średnio niecałe 8 groszy w formie rabatów lub punktów.

Należy mieć na uwadze, że współczynnik incentywizacji jest inny w każdym programie lojalnościowym. Najniższe korzyści uczestnik zdobywa w przypadku sieci Amic, najwyższe zaś w programie Navigator. Nie ma wątpliwości, że tak niska wartość punktów jest główną wadą oraz przeszkodą do pozyskiwania nowych uczestników. Różne wartości współczynnika incentywizacji wynikają z marżowości sprzedaży w danej branży. Z tego powodu lokale gastronomiczne mogą się cieszyć bardziej wartościowymi nagrodami aniżeli stacje paliw.

Wykorzystanie aplikacji mobilnych w programach lojalnościowych

Pięć na osiem programów lojalnościowych stacji benzynowych wykorzystuje aplikacje mobilne do komunikacji z uczestnikami. Nie wdrożyli ich m.in. sieć Huzar oraz Moya. Pozostali gracze jednak bardzo ze sobą konkurują, wprowadzając nowe udogodnienia dla klientów. Pod względem zaawansowania warto tu wymienić aplikację mobilną Orlen Vitay, której oferta marketingowa jest na bardzo wysokim poziomie. We wszystkich pozostałych zaś standardem jest mapa z punktami stacji danej sieci, historia transakcji oraz katalog nagród.

Ważność punktów w programach lojalnościowych

Każdy z programów lojalnościowych ma czas ważności punktów, po którym zgromadzone środki są zerowane. Shell ClubSmart oferuje najdłuższy okres – aż 4 lata. W przypadku pozostałych programów okres ważności wynosi od 9 do 36 miesięcy. Żeby uczestnik zachował zgromadzone punkty, musi wykazać się aktywnością w podanym czasie w programie.

Warto tutaj wyróżnić program Orlen Vitay, który posiada nie tylko najbardziej zaawansowaną aplikację mobilną, ale również najwięcej funkcjonalności w ofercie. Uczestnicy programu mają możliwość wyboru nagród, które mogą sortować na wirtualne oraz rzeczowe. Na uwagę zasługuje również fakt, że zebrane punkty, które cieszą się największym wskaźnikiem atrakcyjności, można  przeznaczyć nie tylko na realizację kuponów rabatowych, ale także przekazać je na cele charytatywne. Jednocześnie Orlen Vitay prowadzi swój program dla akcjonariuszy – Orlen w Portfelu, w ramach którego można korzystać ze zniżek na stacjach paliw.

Nie są to jedyne innowacje wprowadzone przez stacje benzynowe. Uwagę zwraca również Shell Club Smart, który umożliwia spersonalizowanie naszej karty na stronie internetowej. Z kolei z programem Circle K Extra Club podłączymy naszą kartą płatniczą z kontem lojalnościowym. Lotos Navigator  wprowadził również inne udogodnienia i pomaga w wyborze odpowiedniego oleju.

Zadowolenie uczestników z programów

Zastosowane innowacje byłyby bez znaczenia, gdyby nie szły w parze z pozytywną oceną użytkowników. Jak czytamy w Monitorze Programów Lojalnościowych, opublikowanym w tym roku, Orlen Vitay i Circle Extra Club mogą się pochwalić najwyższym współczynnikiem zadowolenia z uczestnictwa na poziomie 79% i 68% Wspólnym mianownikiem tych programów jest szeroki wachlarz nagród, co może wpływać na wysoką ocenę uczestników.

Ponadto w tegorocznym badaniu Orlen Vitay został liderem jako ulubiony program lojalnościowy. Zajął on również drugie miejsce w rankingu deklarowanego uczestnictwa, tuż za programem Moja Biedronka. Jest to jedyny program stacji paliw, który uplasował się tak wysoko i pokonał ponad 120 innych organizatorów.

W i360 nie tylko pomagamy przy prowadzeniu programów lojalnościowych, ale również monitorujemy najważniejsze akcje organizowane w Polsce i za granicą. Dotyczy to również sieci stacji paliw. Swoje usługi skupiamy wokół tworzenia strategii i wdrożeń programów lojalnościowych. Jednocześnie dbamy a aspekty prawno-podatkowe i logistyczne. Nasi klienci mogą również liczyć na autorskie oprogramowanie do zarządzania oraz na optymalizację procesów obsługi programów B2C oraz B2B.