Partnerskie programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe organizowane wspólnymi siłami wielu podmiotów są relatywnie rzadko spotykanym przedsięwzięciem rynkowym w Polsce. Partnerski charakter programu pozwala w większym stopniu zaktywizować swoich użytkowników, przynosząc przy tym wiele korzyści zarówno dla członków programu, jak i podmiotów organizatorów.

Partnerskie programy lojalnościowe

Mobilne technologie oraz grywalizacja stanowią główny fundament rozwoju programów lojalnościowych na współczesnym rynku. To dzięki nim program lojalnościowy towarzyszy klientom na co dzień, nie odstępując ich na krok. Grywalizacja natomiast ma na celu zwiększenie i podtrzymanie interakcji między uczestnikiem a firmą. Zwiększa ona aktywność członków programu przez ich ciągłą motywację i stawiane wyzwania.

W XXI wieku rozwój programu lojalnościowego jest bardzo ważnym czynnikiem, na podstawie którego nabywcy ostateczni kształtują swoje zachowania i postawy zakupowe, co bezpośrednio przekłada się na ich lojalność i aktywny udział w programie. Bogata zawartość platformy lojalnościowej koreluje z jej większą atrakcyjnością. Większość organizatorów programów lojalnościowych bowiem stawia sobie za priorytet dobry kontakt z marką niż tylko atrakcyjną cenę produktów.

Uczestnik czerpie z udziału w partnerskim programie lojalnościowym szereg korzyści. Jest to związane z bogatszą ofertą benefitów oferowanych dzięki współpracy kilku firm. Konsument ma do wyboru nagrody z przekroju różnych lecz wciąż powiązanych ze sobą dziedzin. Takie działania zachęcają większą liczbę użytkowników do udziału w programie, co przekłada się na popularność i sukces marek organizatorów. Dodatkowo atrakcyjność i różnorodność oferowanych nagród aktywizuje członków programu lojalnościowego. Program musi sprostać wysokim oczekiwaniom oraz wymaganiom konsumenckim, co pozwoli na zwiększenie jego efektywności.

Partnerskie programy lojalnościowe. Efektowność programów lojalnościowych

Organizator programu powinien przede wszystkim dopasować jego ofertę do potrzeb oraz wymagań wybranej grupy docelowej. Podjęcie współpracy między kilkoma programami motywacyjnymi lub organizacja programu przez kilka niezależnych podmiotów jest posunięciem, które przybliża do realizacji tego celu. Działanie takie pozwala na urozmaicenie oferty programu lojalnościowego, co dodatkowo podnosi zainteresowanie odbiorców oraz przyciąga ich uwagę. Warto rozważyć zastosowanie tego rozwiązania, mając na uwadze efektywność kosztową oraz synergię płynącą z połączenia budżetów, doświadczeń i wysiłków kilku organizatorów.

Czym się kierować przy wyborze partnera programu lojalnościowego?

Głównym kryterium, którym należy kierować się przy wyborze partnera programu lojalnościowego jest spójność grupy docelowej. Dzięki temu partnerski program lojalnościowy będzie spójny i atrakcyjny dla jego uczestników. Nieoczywistym przykładem może być współpraca między Spotify a Uberem. Grupą docelową tych dwóch marek są młode osoby, które nie rozstają się ze swoimi smartfonami. Większość osób podczas jazdy samochodem słucha muzyki, więc ten zbieg marketingowy wydaje się być znakomitym połączeniem.

Zasięg oddziaływania marki ma także duże znaczenie przy wyborze biznesowego partnera, z którym prowadzone będą wspólne działania mające na celu przywiązanie nabywców ostatecznych. Współpraca rozpoznawalnych firm niesie ze sobą wiele korzyści, w tym m.in. zwiększone zasięgi, dzięki którym baza odbiorców coraz to bardziej się powiększa, a program lojalnościowy staję się bardziej powszechny. Współpraca popularnych marek nadaje programowi cechy unikalności, konsumenci są bardziej zainteresowani nowymi rozwiązaniami. Zwiększona uwaga i zaangażowanie odbiorców przekuwa się na sukces przedsięwzięcia.

Program partnerski jako początek działania

Wiele mniejszych przedsiębiorstw boi się inwestować w stworzenie własnego programu lojalnościowego. Pomimo świadomości długofalowych korzyści, jakie niesie organizacja programu lojalnościowego, kwestie finansowe tego przedsięwzięcia często stają się barierą wdrożenia. Program partnerski także i w tym przypadku wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Połączenie budżetów kilku organizacji pozwala zmniejszyć koszty a jednocześnie zwiększyć różnorodność i atrakcyjność oferowanych nagród. Dzięki temu efekty i korzyści płynące z programu motywacyjnego będzie można zaobserwować w szybkim tempie.

Partnerski program motywacyjny – od czego zacząć?

Przy organizacji każdego programu lojalnościowego potrzebny jest plan. Na początku warto określić zamierzony cel, który później stanie się podstawą analizy skuteczności. Organizator winien odpowiedzieć sobie na pytanie czy zależy mu na zwiększeniu świadomości marki, liczby aktywnych nabywców, zwiększenia wartości koszyka zakupowego czy innych działaniach, przekładających się na ogólnie pojętą lojalność nabywców. Należy także zdecydować do jakiej grupy docelowej program lojalnościowy będzie kierowany, ponieważ ma ona wpływ na wiele składowych, takich jak rodzaj oferowanych nagród czy warstwa graficzna platformy.                                                             

Drugim krokiem, jaki należy podjąć jest rozważenie doboru potencjalnych partnerów biznesowych. Ważną częścią procesu decyzyjnegonegocjacje, podczas których omawia się zamierzone cele, warunki współpracy, podział kosztów, wspólną wizję rozwoju, a także potencjalne zasady ewentualnego zakończenia wspólnych działań. Zwieńczeniem prac jest stworzenie wspólnego planu działań, który pozwoli na odniesienie zamierzonego sukcesu. Ważne jest, aby określić zakres i charakter działań, które pozwolą na maksymalizacji efektów a zarazem minimalizacji kosztów.

Podjęcie współpracy z firmą, która zawodowo zajmuje się organizacją programów lojalnościowych jest rozwiązaniem, które znacząco zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu. Powierzenie organizacji partnerskiego programu lojalnościowego rzetelnemu partnerowi ogranicza ryzyka związane z ewentualnym niepowodzeniem wdrożenia. Wszyscy współorganizatorzy zyskują dzięki temu pewność, iż program lojalnościowy zostanie dopracowany w każdym niezbędnym szczególe, oszczędzając pracy oraz zmniejszając emocje z którymi wiąże się samodzielna organizacja tego rodzaju przedsięwzięcia.

i360 od wielu lat specjalizuje się w realizacji programów lojalnościowych będąc przy tym jednym z liderów rynku, zarówno w zakresie programów lojalnościowych skierowanych do nabywców ostatecznych, jak i pośredników handlowych.

Podsumowanie

Partnerskie programy lojalnościowe -choć nie są zbyt popularne w Polsce- stanowią idealne rozwiązanie zarówno dla przedsiębiorstw dopiero planujących wdrożenie działań lojalnościowych, jak i dla organizatorów programów już funkcjonujących, którzy szukają sposobów ich optymalizacji. Ten rodzaj współpracy niesie ze sobą ogrom korzyści, w tym zwiększenie rozpoznawalności marki oraz poszerzenie bazy uczestników. Organizację programu lojalnościowego warto powierzyć profesjonalistom, aby był on dopracowany w najmniejszym detalu.

.

.