Jakich błędów unikać wdrażając program lojalnościowy?
Programy lojalnościowe są dziś bardzo popularne. Praktycznie wszystkie firmy, niezależnie od branży, w której działają, decydują się na wprowadzenie tego działania marketingowego. Jednak nie zawsze jest to inicjatywa wcielana w odpowiedni sposób. Wręcz przeciwnie – projekt często wydaje się przeprowadzany bez jakiegokolwiek zamysłu. Poniższy artykuł przedstawia prosty plan, dzięki któremu unikniesz niepotrzebnych błędów podczas wdrażania programu w swojej firmie. Jakich błędów unikać wdrażając program lojalnościowy? Na co warto zwracać uwagę?
Miej plan
Brak przemyślanej strategii to najczęstsza przyczyna niepowodzenia większości projektów. Bez dobrego planu program może okazać się niefunkcjonalny lub wręcz niekorzystny finansowo. Przede wszystkim zastanów się, jakie są Twoje cele. Określ je jasno, a najlepiej wprowadź też ramy czasowe ich realizacji. Pomoże Ci to zaprojektować całą operację oraz wnieść ewentualne modyfikacje w trakcie działania programu.
Następnie dobierz grupę odbiorców i zastanów się, jakie dane są Ci potrzebne, aby wdrożyć program w życie. Dobrym pomysłem jest pogrupowanie klientów i wprowadzenie dodatkowych korzyści w zależności od kategorii, w jakiej się znajdują. W planie powinien być również ujęty budżet, jaki jesteś w stanie przeznaczyć na ten projekt.
Zadbaj o klienta
Nawet najciekawszy program lojalnościowy nie będzie cieszył się zainteresowaniem klientów, jeśli nie będzie odpowiadał ich potrzebom. Każdy program musi nieść korzyści firmie, ale nie możesz zapominać o tych, którzy z niego korzystają. Trzeba pamiętać, że to program dla nich.
Zadbaj o dobry balans korzyści i wkładu klienta. Nie jest dobrym pomysłem oferowanie benefitów wyraźnie poniżej średniej wartości produktów, które zakupił. W najlepszym przypadku klient po prostu nie skorzysta z takiego programu. W najgorszym całkowicie zrezygnuje z kupowania Twoich produktów i korzystania z usług.
Z drugiej strony przygotuj się na to, że program okaże się tak dobry, że przyciągnie uwagę znacznie większej ilości klientów niż początkowo przewidywałeś. Zadbaj więc o zaplecze nagród.
Określ reguły uczestnictwa w programie lojalnościowym
Jakie są wytyczne do uczestnictwa w programie? W jaki sposób klient zdobywa nagrody? Jakie korzyści wiążą się z uczestnictwem? Określ swoje zasady jasno i klarownie. Tu prostota jest Twoim sprzymierzeńcem.
Jeśli regulamin programu będzie nazbyt skomplikowany, odstraszysz tym klientów. Wprowadź proste reguły i nie pozostawiaj niedomówień. Klient musi dokładnie wiedzieć, za co jest nagradzany oraz jakie to niesie dla niego korzyści.
Z drugiej strony nie trzymaj się tych zasad zbyt sztywno. Rynek zmienia się szybko i musisz na niego adekwatnie reagować. Potrzeby Twoich klientów też nie będą takie same jak kilka lat temu. Wprowadzaj więc co jakiś czas nowe nagrody. Obserwuj też zaangażowanie i wyniki swoich działań. Być może program potrzebuje modyfikacji? Czasami mała zmiana w regulaminie potrafi niebywale podnieść zainteresowanie.