Metody wypłaty nagród pieniężnych
Planując organizację programu lojalnościowego, loterii czy konkursu, przede wszystkim należy wybrać atrakcyjne nagrody. Najrozsądniej dostosować je go docelowej grupy odbiorców, by rzeczywiście akcja cieszyła się zainteresowaniem i przyniosła wymierne zyski. W tym celu należy zwrócić uwagę m.in. na status społeczny, wiek czy preferencje zakupowe potencjalnych uczestników. Według badań okazuje się jednak, że za najbardziej pożądanymi wygranymi są nagrody pieniężne.
Metody wypłaty nagród pieniężnych
Sondaże wykazują, że ponad 80% badanych dorosłych Polaków ceni pieniądze ze względu na to, że dają im niezależność. Więcej niż 50% przyznaje, że majątek jest wyznacznikiem prestiżu i statusu, zaś 26% jest zdania, że wręcz decyduje o wartości człowieka. Trudno się dziwić, że to właśnie możliwość zdobycia dodatkowych pieniędzy jest najlepiej odbierana.
W tym artykule omówimy najpopularniejsze metody wypłaty nagród pieniężnych, powszechne na polskim rynku i stosowane w ramach akcji marketingowych.
Przelew na rachunek bankowy
Bez wątpienia najpopularniejszym sposobem wydawania nagród pieniężnych jest przelew na rachunek bankowy zwycięzcy. Laureat jest zobowiązany do podania numeru konta oraz swoich danych osobowych organizatorowi. Po zweryfikowaniu jego tożsamości można wykonać transakcję. Chociaż metoda ta jest sprawdzona, prosta i wygodna, stopniowo jest wypierana przez nowocześniejsze, szybsze rozwiązania.
Przelewy natychmiastowe
Czas realizacji przelewów międzybankowych jest zależny od wielu czynników, przez co często wydłuża się nawet do kilku dni. W przypadku wielu laureatów takie rozwiązanie jest zbyt czasochłonne i kłopotliwe pod względem organizacyjnym. Z tego względu na rynku pojawiły się specjalne usługi świadczone przez Krajowe Instytucje Płatnicze, podlegające nadzorowi Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Jedną z nich jest „Ekspres Wallet”, umożliwiający automatyczne wykonywanie dowolnej liczby przelewów natychmiastowych. Narzędzie to pozwala m.in. spersonalizować tytuły przelewów, a także na bieżąco śledzić postępy realizacji transakcji.
Karty przedpłacone (pre-paid)
Często spotykaną formą nagrody pieniężnej są tzw. karty przedpłacone. Laureat otrzymuje wtedy plastikową, fizyczną kartę płatniczą, którą może płacić w dowolnym miejscu. Zdarza się również, że wpłacone środki da się wypłacić w bankomacie. O ile opcja ta jest wygodna dla laureatów, o tyle może być problematyczna dla organizatora. Przygotowanie kart wiąże się z koniecznością nawiązania współpracy z bankiem, która bywa czaso- i pracochłonna. Wybór kart pre-paid naraża także na dodatkowe koszty, m.in. opłaty za ich wydanie, prowadzenie czy realizację wybranych transakcji (np. wypłat z bankomatu).
Z drugiej strony, w ten sposób można wypłacać nietypowe kwoty (co nie zawsze jest możliwe w przypadku innych omawianych w tym artykule sposobów) oraz przekazywać duże nagrody (nawet pięciocyfrowe). Dodatkowym plusem jest również możliwość obrandowania karty, która podczas każdej płatności będzie utrwalać pozytywne skojarzenie z marką.
HAL-cash (nieistniejący)
Na polskim rynku jeszcze do roku 2017 istniał system HAL-Cash. Bank BZ WBK stworzył narzędzie, które pozwalało natychmiast przesłać środki pieniężne za pośrednictwem telefonu komórkowego. Laureat otrzymywał specjalny kod SMS, który po wpisaniu do bankomatu uprawniał do wypłaty określonej kwoty. To innowacyjne rozwiązanie było niezwykle wygodne, ale szybko stało się obiektem zainteresowania hakerów. W związku z licznymi nadużyciami oraz oszustwami system został zdezaktywowany i wycofany z oferty banku.
BLIK
Najnowocześniejszą i coraz częściej wykorzystywaną metodą wypłat nagród finansowych jest polski system płatności mobilnych BLIK. Narzędzie pozwala z pomocą smartfona płacić za zakupy w sklepach stacjonarnych oraz internetowych, a także wpłacać/wypłacać gotówkę w bankomatach czy wykonywać natychmiastowe przelewy. Usługa jest już wspierana przez większość polskich banków oraz staje się powszechna w zakresie płatności internetowych. Jak jednak wygląda wypłata nagrody za pośrednictwem BLIK-a? Organizator współpracując z wybranym bankiem wykonuje przelew na określoną liczbę kodów. Laureat otrzymuje specjalny numer czeku oraz pin, który następnie może zrealizować w dowolnym bankomacie (obsługującym oczywiście technologię BLIK).
Metoda ta znacznie usprawnia proces wydawania nagród, a także pozwala monitorować w czasie rzeczywistym, czy zwycięzca odebrał już pieniądze. Opcja ta jest korzystna dla laureata, ponieważ może szybko i wygodnie uzyskać wygrane środki. Chociaż BLIK jest niezwykle popularny, trzeba też jednak pamiętać o jego wadach. Korzystanie z niego wiąże się z wysokimi kosztami, a do tego sprawdza się jedynie w przypadku pełnych kwot – bankomat nie jest w stanie wypłacić sumy, której nie da się ująć w postaci banknotów.
Podsumowanie
Wymienione wyżej rozwiązania są przydatnymi narzędziami, które współcześnie są powszechnie stosowane przez organizatorów programów lojalnościowych, loterii czy innych akcji marketingowych. Wybór sposobu wypłaty nagród powinien być zawsze umotywowany preferencjami grupy docelowej, a także możliwościami organizatora. Wsparcie specjalistów z pewnością pomoże podjąć odpowiednią decyzję. Firma i360 Sp. z o.o. obsługuje wszystkie opisane wyżej narzędzia, dlatego dobiera właściwy wariant na podstawie audytu oraz ustaleń przeprowadzonych z Klientami, a następnie zajmuje się realizacją całego procesu. W ten sposób można znaleźć najlepsze rozwiązanie, które będzie korzystne dla obu stron – uczestników, a także organizatorów.