Blog

Dawid.Luciuk@i360.com.pl

tel: +48 600 534 631

zapraszamy@i360.com.pl

tel:+48 22 3310997

Programy lojalnościowe

Program lojalnościowy to narzędzie przywiązania nabywcy do marki. Jest skierowany do nabywców ostatecznych. Oferuje atrakcyjne nagrody w zamian za powtarzalność zakupów. To budowanie i wzmacnianie relacji z klientami, a także szczodre nagradzanie tych, którzy są najwierniejsi marce lub wyjątkowo często powtarzają zakupy. To długotrwałe działania, których plony zbierane są dopiero po zaobserwowaniu przez markę aktywnych działań konkretnych użytkowników systemów lojalnościowych. Każdy klient posiada indywidualny program lojalnościowy.

Programy lojalnościowe – dla kogo?

Nowoczesne programy lojalnościowe skierowane są do nabywców ostatecznych, robiących zakupy w handlu tradycyjnym, w sieci lub w innych kanałach sprzedaży. Marki dzięki swoim ofertom zachęcają do zakupów produktów programami, a więc jest to sytuacja, z której korzystają obie strony. Nasz postęp dokumentuje specjalna karta lojalnościowa, stworzona do prostego i sprawnego zarządzania programami lojalnościowymi.

Programy lojalnościowe B2C organizowane są w wielu segmentach rynku, w szczególności w sieciach stacji paliw, retailu, w sklepach internetowych i dziesiątkach innych kategorii rynkowych, gdzie firmy chcą nagradzać swoich klientów i ich lojalność.

Obejrzyj wywiad na kanale You Tube „O programach lojalnościowych nocą” na temat badania satysfakcji uczestników programów lojalnościowych.

Jakie programy lojalnościowe są najskuteczniejsze?

Miarą poziomu realizacji celu jest skuteczność programu lojalnościowego. To czynnik, który pozwala ocenić, w jakim stopniu program

lojalnościowy realizuje stawiane przed nimi założenia. Nie jest to wyłącznie wzrost sprzedaży. Programy lojalnościowe mają także charakter

wizerunkowy. Program lojalnościowy przygotowany z odpowiedni sposób, ułatwia pozyskanie nowych klientów, buduje lojalność uczestników

i ułatwia wyróżnienie firmy na tle konkurencji.

Programy punktowe

Programy lojalnościowe o charakterze punktowym – w zamian za dokonanie zakupów przyznawane są znaki legitymacyjne w postaci punktów, dlatego niezbędna jest karta lojalnościowa. Uczestnicy wymieniają zebrane punkty na nagrody rzeczowe z katalogów. To przemyślany system, który odpowiada na indywidualne potrzeby klienta.

Akcje punktowo-rabatowe

Program lojalnościowy może mieć charakter rabatowy – w miejsce nagród rzeczowych punkty, które zebrała już nasza karta lojalnościowa, zamieniane są na zniżki od cen detalicznych. Tego typu programy cieszą się dużą popularnością wśród uczestników programów lojalnościowych i w sieciach sklepów odzieżowych.

Money-back​

Ostatnią kategorią programów są akcje typu money-back – takie programy lojalnościowe zwykle w zamian za spełnienie warunków regulaminu, oddają uczestnikom zwrot części zapłaconej ceny w formie pieniężnej.

W Polsce rozwiązanie typu program lojalnościowy jest znane od 1999 roku.

Pierwsze programy lojalnościowe oferowały wyłącznie możliwość zbierania punktów. Następnie na rynku pojawiły się systemy rabatowe. Ostatnim przykładem programu lojalnościowego, jaki zostały wymieniony powyżej jest relatywnie najnowsza technika – kompleksowy program lojalnościowy. Akcje typu money-back to nowoczesne programy lojalnościowe, w przypadku których uczestnicy wykazują spore zaangażowanie.

Organizacja skutecznego programu lojalnościowego wiąże się z koniecznością obserwacji odbiorców. Ze względu na poziom zamożności społeczeństwa polskiego, do najpopularniejszych programów lojalnościowych zaliczamy programy rabatowe oraz punktowo-rabatowe. Jakie są zalety programów lojalnościowych?

Obejrzyj wywiad na kanale You Tube „O programach lojalnościowych nocą” na temat zarządzania programem lojalnościowym w skali globalnej w Shell.

Program lojalnościowy – główne zalety

Program lojalnościowy to długofalowa platforma dialogu z uczestnikami. Organizator zyskuje dostęp do wiedzy na temat transakcji zakupowych dokonywanych przez grupę docelową. To najważniejsza zaleta tego rozwiązania. Lojalność klientów jest w pełni mierzalna. Wystarczy zaobserwować częstotliwość zakupu produktów ujętych w programie lojalnościowym, a to kolejny krok w opracowaniu strategii marketingowych, które prowadzą do wzrostu sprzedaży.

Efekty wdrożenia programu lojalnościowego zapewniają dynamikę sprzedaży generowaną dzięki wzrostowi częstotliwości zakupów oraz zwiększaniu wartości koszyka zakupowego. Każdy organizator powinien pamiętać, że uczestnik programu lojalnościowego musi odczuwać czystą satysfakcję z zakupu. Przy dużej ilości oferowanych programów lojalnościowych powinien posiadać łatwość wyboru najkorzystniejszej oferty. Atrakcyjny program lojalnościowy będzie zupełnie inny dla każdego kolejnego odbiorcy. Nadal nie wiesz na czym polega program lojalnościowy?

Na czym polega program lojalnościowy?

Program lojalnościowy wymaga od nabywcy ostatecznego powtarzalności zakupów i rekomendowania udziału w programie najbliższym znajomym (tzw. techniki member – get – member). Grupa docelowa programu to klienci, którzy są skorzy powielać dobre słowo o swojej ulubionej marce. W praktyce zysk z programu lojalnościowego to generowanie dodatkowej marży ze sprzedaży produktów, osiągniętej wskutek realizacji zadań programu. Jak wygląda organizacja programu lojalnościowego?

Osoby uczestniczące w programie lojalnościowym wyrażają zgodę na przekazanie danych osobowych i komunikację, także ze strony partnerów strategicznych organizatora. Dzięki temu, zgodnie z RODO, system lojalnościowy przy niewielkim jednostkowym koszcie dotarcia może przeprowadzać aktywny dialog.

Program lojalnościowy a aplikacje mobilne.

Możemy w łatwy sposób uruchomić program lojalnościowy podczas płacenia w sklepie stacjonarnym. Osoby uczestniczące w programach lojalnościowych są zobowiązane do identyfikacji przy kasie np. za pośrednictwem zeskanowania kodu kreskowego zamieszczonego w aplikacji mobilnej programu (w aplikacji mobilnej uczestnicy mogą też sprawdzić bieżący stan punktów). Dzięki temu organizator ma pełen dostęp do kluczowych informacji na temat struktury zakupów. Są to niezbędne informacje do przeprowadzenia skutecznej i legalnej akcji promocyjnej.  Ta wiedza ułatwia przygotowanie indywidulanych, korzystnych ofert, które skłaniają do wzrostu wolumenu – firma oferuje klientom takie promocje, dzięki którym nowy klient z czasem zyskuje status stałego klienta.

Obejrzyj wywiad na kanale You Tube „O programach lojalnościowych nocą” na temat zarządzania programem lojalnościowym w Mazda Motor Poland.

Programy Lojalnosciowe Dla Firm

Program lojalnościowy – przykład

Programy lojalnościowe działają bardzo skutecznie. Zasady programu wystarczy dopasować do indywidualnych oczekiwań oraz zdefiniowanych potrzeb klientów, ale nie tylko. Liczy się strategia i sposób obsługi programów lojalnościowych. Na naszym koncie znajduje się kilkadziesiąt realizacji takich programów. W i360 zajmujemy się organizacją i obsługą programów lojalnościowych B2B oraz B2C. Doskonałym przykładem jest Program Rabatowy Generali. Ten program lojalnościowy to rozwiązanie niestandardowe. Pokazuje możliwość wykorzystania techniki programu lojalnościowego w segmencie rynku, który zwyczajowo takich akcji nie realizuje.

Posiadacze polis ubezpieczeniowych Generali mają dostęp do ofert rabatowych, z których mogą korzystać każdego dnia. Uczestnikom zapewnia się promocje, na przykład na tańsze paliwo, skorzystanie z myjni, zakup części samochodowych, a także rabaty na wakacje, bilety lotnicze czy szereg innych nagród. i360 zapewnia integrację systemu informatycznego do obsługi programu z bazą polis Generali, a także przygotowanie i obsługę strony WWW.

Ostatnie publikacje

Przejdź do aktualności

Programy lojalnościowe FAQ – najczęściej zadawane pytania

Loteria fantowa. Czym są loterie fantowe?

W Polsce możliwe są do zorganizowania cztery typy loterii: promocyjne, audioteksowe, fantowe oraz pieniężne. Ostatnie objęte są monopolem państwa, a zasady przeprowadzania wszystkich określone zostały…

Programy lojalnościowe