Grywalizacja i badania ankietowe w programach lojalnościowych

Współczesny rynek programów lojalnościowych wciąż nas zaskakuje. Organizatorzy mają coraz więcej narzędzi, które mogą wykorzystać w celu udoskonalenia swojego programu. Mimo wielu nowych możliwości, wciąż możemy zaobserwować na rynku typowe, powielające się schematy – tak zwane „zdobądź punkty – odbierz nagrody”. 

Właściwie skonstruowane programy lojalnościowe są niezwykle rozbudowanymi systemami, wykorzystującymi innowacyjne rozwiązania, takie jak quizy, ankiety, a przede wszystkim modele grywalizacyjne. Rozwój technologiczny znacząco ułatwia organizatorom wprowadzanie wyżej wymienionych innowacji do swoich programów. Jednak bieżące obserwacje branży pokazują, iż wciąż wiele firm znajduje się kilka lat świetlnych za nowoczesnymi rozwiązaniami. 

Zaoferuj korzyści, a zdobędziesz ich lojalność!

Zanim programy lojalnościowe zdominowały rynek, próżno było szukać rozwiązań, które byłyby stricte związane z szeroko rozumianą lojalnością. Przedsiębiorstwa opierały swoje strategie, głównie na oferowaniu konsumentom korzyści płynących z krótkookresowych. Zazwyczaj takie działania marketingowe przynosiły oczekiwane rezultaty wyłącznie w krótkim okresie. Długookresowo nie prowadziły tak naprawdę do niczego. Marketerzy w końcu zdali sobie sprawę, że muszą znaleźć nowe sposoby, aby pozyskać lojalność konsumentów. Zaczęto więc, sukcesywnie wprowadzać do kafeterii działań prowadzonych w ramach programów lojalnościowych nowe rozwiązania, takie jak ankiety, gry czy quizy, które miały pomóc im w rozbudowaniu dotychczasowej bazy klientów i w pozyskaniu ich lojalności. 

Ankieta – niepozorne narzędzie badawcze, umożliwiające poznanie preferencji nabywcy

Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie ankiet do swojego programu lojalnościowego. Ale właściwie po co? Czy to w ogóle ma jakąkolwiek rację bytu? 

Nie każdy zdaje sobie sprawę, jak dużą moc mają ankiety. Dzięki nim, marki mogą pozyskać istotne informacje od konsumenta na temat działania samego programu, realizacji płatności czy wymiany nagród. Regularne analizy zebranych danych, umożliwiają na bieżąco wprowadzanie zmian w programie lojalnościowym, co przyczynia się do poprawy jakości i satysfakcji uczestników z udziału w programie. Zebrane informację służą także do tworzenia analiz, które pozwalają odpowiedzieć na kluczowe pytanie „Czy wprowadzony program lojalnościowy jest zgodny z oczekiwaniami odbiorców?”. 

Oczywiście treść tworzonych ankiet może być dowolna, jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia twórcy. Niektórzy decydują się na tworzenie tak zwanych ankiet tematycznych, które skupiają się na jednym, wybranym zagadnieniu, np.:

  • opinia konsumenta na temat samego programu,
  • oczekiwania wobec programu i oferowanych benefitów,
  • jakość obsługi samego programu, np. dostawy nagród.

Wdrożenie tak prostego rozwiązania (jakim są ankiety), umożliwia wprowadzanie naprawdę istotnych zmian w programie, które realnie przekładają się na zadowolenie i satysfakcję użytkowników. Dodatkowo zastosowanie zmian zaproponowanych przez konsumentów, pozytywnie wpływa na umocnienie ich więzi z marką. Czują się oni ważni, ponieważ mają realny wpływ na działania firmy organizatora.

Jednak zawsze znajdzie się grupa uczestników, która jest oporna na wszelkiego rodzaju ankiety czy formularze. Warto wtedy zaoferować im dodatkowe punkty, nagrody czy nawet zniżki. W takim układzie obie strony zyskują – konsument otrzymuje realną korzyść za udzielenie informacji, a marka pozyskuje cenne dane, dzięki którym udoskonali swój program lojalnościowy.  

Elementy grywalizacji w programie – czyli zastosowanie gier i quizów, w celu zwiększenia zaangażowania konsumenta

Zastosowanie elementów grywalizacji w programach lojalnościowych już chyba nikogo nie dziwi. Trend gamifikacji stał się niezwykle popularny, jednocześnie znajdując swoje zastosowanie nie tylko w branży marketingu lojalnościowego. 

Wprowadzony quiz może stanowić główne narzędzie do stałej komunikacji z użytkownikiem, która (jak wiemy) jest niezwykle ważna do funkcjonowania efektywnego programu. Regularny kontakt uświadamia konsumenta, iż jest kimś ważnym dla marki, a nie tylko kolejną liczbą w bazie klientów. Zastosowanie technik zaczerpniętych z gier komputerowych znacznie wpływa na wzrost zaangażowania i aktywności użytkowników w programie lojalnościowym. Regularna interakcja między marką, a nabywcą jest obecnie niezwykle pożądana gdyż prowadzi do przywiązania do danej marki, tworzy z nią unikalną więź, lojalizuje i skłania do powtarzalnych zakupów.