Programy lojalnościowe w B2B – dlaczego warto z nich korzystać?

Programy lojalnościowe w B2B stają się coraz popularniejsze. Obecnie w trudnych i niestabilnych czasach firmy i przedsiębiorstwa robią wszystko, by zatrzymać u siebie klientów. Znacznie trudniejsze jest także pozyskanie nowego, unikatowego klienta. Bardzo ważna jest zatem lojalność kupujących i kontrahentów B2B. To oni mogą determinować stabilność oraz płynność prowadzonego biznesu. Już rezygnacja zaledwie kilku klientów ze świadczonych usług może znacznie zaburzyć funkcjonowanie firmy. Warte podkreślenia jest to, że w wielu przypadkach biznesy B2B zawdzięczają swoją pozycję na rynku raptem kilku dużym klientom, generującym większość przychodu, a strata chociażby jednego z nich to olbrzymi cios dla całej tkanki firmowej.                        

Zalety programów lojalnościowych w B2B     

Za nami już dawno lata, gdy niektóre z firm miały swoisty monopol na rynku. Obecnie walka o klienta między konkurencyjnymi przedsiębiorstwami jest coraz bardziej zacięta. Wiele z nich wychodzi zatem do klienta z nową inicjatywą, którą jest program lojalnościowy. Stanowi on przede wszystkim szereg korzyści dla klientów –  spersonalizowane świadczenia, rabaty, unikatowe produkty czy możliwość udziału w programie referencyjnym. To ostatnie jest o tyle ważne, że obecni nabywcy są coraz mniej podatni na przekazy reklamowe. Co za tym idzie, system referencyjny jest w stanie znacząco zoptymalizować osiągane wyniki, a klienci B2B o wiele chętniej taką firmę polecają swoim partnerom biznesowym czy znajomym. 

Programy lojalnościowe w B2B – plusy dla przedsiębiorcy

Program lojalnościowy w B2B działa na dwóch płaszczyznach. Korzyści płyną w stronę klienta, ale również oczywiście do przedsiębiorcy, który zyskuje zwiększoną sprzedaż czy polecania swojej marki partnerom biznesowym. W ten sposób budowana jest również szerokorozumiana lojalność klienta – który wie, że korzystniejsze będzie dla niego zostawienie pieniędzy w naszej firmie, a nie w konkurencyjnej. Wpłynie to oczywiście na budowanie siły rynkowej przedsiębiorstwa, które w sposób logiczny, uporządkowany i przede wszystkim skuteczny skorzysta z możliwości wprowadzenia programu lojalnościowego.                     

Od sukcesu zależy kilka czynników. Jednym z nich jest niewątpliwe szereg korzyści, które klient realnie odczuje. Nie mogą być one oczywiście zbyt obciążające budżet firmy, lecz takie, aby klient faktycznie odczuł korzyść, przede wszystkim materialną, gdyż rabaty i upusty najczęściej wpływają na chęć założenia swojego konta w programie lojalnościowym.                  

Wielką wagę ma także innowacyjna forma i treści różniące się od konkurencji. Warto zbadać w tym celu rynek i sprawdzić, co w zamian za uczestnictwo w programie lojalnościowym oferują przedsiębiorstwa o tym samym charakterze co nasze. W tym przypadku dobrą opcją jest zaoferowanie czegoś, czego klient nie dostanie w innym sklepie, zakładzie czy firmie.