Nagrody w programach lojalnościowych

Nagrody w programach lojalnościowych

Jednym z głównych powodów przynależności do danych programów lojalnościowych są nagrody. Benefity są bardzo ważnym elementem każdego programu, które są przemyślane bardzo skrupulatnie. Każdy organizator programu musi sobie zadać pytanie: jakie nagrody należy wybrać, aby zachęcić uczestników do przynależności danego programu lojalnościowego?

Organizator programu lojalnościowego ma dwie możliwości wyboru rodzaju nagród. Pierwszy z nich to wybór nagród stosunkowo niskich budżetowo, dzięki czemu są one łatwiej dostępne, powszechne i bardziej zróżnicowane. Druga możliwość to wybór nagród o dużej wartości pieniężnej, co czyni je bardziej wyjątkowymi, ale jednocześnie zmniejsza ich różnorodność.

Najlepsza nagroda w programie lojalnościowym?

Zapewne każdy z autorów programów lojalnościowych zadaje sobie pytanie: jakie nagrody należy wybrać do swojego programu, aby były jak najbardziej unikatowe dla odbiorców. Jednak sprawa nie jest taka prosta jakoby mogło się wydawać. Wszystko zależy bowiem od kategorii rynkowej, w której prowadzony jest program. Fundamentem systemu nagradzania użytkowników jest przede wszystkim zaoferowanie konkretnej wartości benefitu. Jednym z lepszych rozwiązań jest wybór takiej nagrody, która związana jest ze zwyczajami zakupowymi uczestników programu lojalnościowego. Dobrym przykładem zastosowania tego schematu jest zaoferowanie klientowi cukierni nagrody w postaci bezpłatnego wypieku niż np. koszulki firmowej. W tym przypadku możemy zauważyć, iż mamy do czynienia z rodzajem nagród powszechnych. Bardzo dobrym zabiegiem marketingowym jest zaoferowanie konsumentowi specjalnie spersonalizowanego dla niego benefitu. Dzięki temu możemy nadać nagrodzie powszechnej cechy unikatowości, co dodatkowo zainteresuje konsumenta.

Czy unikatowe nagrody są gwarancją sukcesu?

Zaoferowanie uczestnikom wartościowych nagród jest jednoznaczne z większą trudnością ich zdobycia. Dobrym posunięciem w celu zyskania nowych uczestników jest zaoferowanie wybranych benefitów od razu po dołączeniu użytkownika do danego programu lojalnościowego. Otrzymana nagroda jest dodatkowym impulsem motywacyjnym dla konsumenta do dalszego aktywnego uczestnictwa w programie lojalnościowym przez dłuższy czas. Jednak przy wyborze nagród musimy uwzględnić między innymi dwie składowe: oferowane nagrody muszą być atrakcyjne dla odbiorców, a jednocześnie powinny być opłacalne dla firmy organizującej program lojalnościowy.

Jakie nagrody w programach lojalnościowych spotykane są najczęściej?

Najstarszą kategorią programów lojalnościowych w Polsce, są programy o charakterze punktowym. Ich organizatorzy emitują darmowe punkty, które uczestnik zbiera podczas dokonywania zakupów. Zgromadzone punkty uczestnicy mogą wymienić na wybrane nagrody z katalogów, które oczywiście zależne są od kategorii rynkowej, w której organizowany jest program lojalnościowy.

Drugim popularnym typem nagród, zaraz po darmowych punktach, są rabaty. Wiele firm wprowadza rabaty okresowe, które są aktywne w wybranych dniach czy godzinach, Dobrym rozwiązaniem jest także personalizacja rabatów dla uczestników programu. Dzięki indywidualnemu podejściu oraz oferowaniu interesujących zniżek zwiększymy aktywny udział konsumentów w naszym programie lojalnościowym.

Trzecim rodzajem nagród jest tzw. money back, czyli zwrot części środków wydanych na zakupu. Jest to znakomity czynnik motywacyjny, ponieważ konsument zauważa realny zysk od razu po dokonanej przez niego transakcji. i360 realizuje takie akcje umożliwiając dokonanie zwrotu na rachunek bankowy, kartę przedpłaconą lub w formie czeku BLIK, który laureat może zrealizować w bankomacie.

Ostatnimi czasy popularność zdobyły także vouchery, które mogą mieć charakter rabatowy lub pieniężny. Gdy klient spełni wymagane warunki, po dokonanej transakcji otrzymuje voucher, który może wykorzystać przy następnych zakupach. Jest to znakomity zabieg, który zachęca uczestnika do dokonywania kolejnych transakcji.

Unikatowe nagrody oferowane przez programy lojalnościowe

Jednym ze sposobów na wyróżnienie się od konkurencji oraz pozytywnego zaskoczenia uczestników programu lojalnościowego jest oferowanie nagród wyjątkowych, niedostępnych w innych programach lojalnościowych. Zazwyczaj przyjmują one postać nagród o wysokiej wartości.

Ekskluzywne nagrody zdecydowanie można zaliczyć do korzyści budujących zainteresowanie nabywców ostatecznych. Jest ono tym większe, im oferowana nagroda ma charakter limitowany czy kolekcjonerski. Oczywistym jest, iż przedmioty o dużej wartości są osiągalne tylko dla grupy najbardziej lojalnych członków programu lojalnościowego, co dodatkowo zachęca użytkowników do aktywnego uczestnictwa w programie.

Coraz częściej nagrody fizyczne są zastępowanie wycieczkami oraz wydarzeniami oddziałującymi na emocje – dostarczającymi niespotykanych wrażeń. Tego rodzaju nagrody wymagają od uczestnika podjęcia dużego wysiłku, kierowane są do najbardziej aktywnych, szczególnie zmotywowanych nabywców. Ten rodzaj nagród jest bardzo popularny w programach o charakterze B2B.

Szczególnym przykładem łączącym w sobie element ekskluzywności oraz emocjonalnego charakteru jest nagradzania uczestników dostępem do przedpremierowych nowości i wydarzeń. Dzięki temu uczestnik czuje się wyróżniony otrzymując dodatkowym impuls motywacyjny do dalszego aktywnego uczestnica w programie lojalnościowym.

Podsumowanie

Jak możemy zauważyć na rynku programów lojalnościowych oferowane jest wiele zróżnicowanych typów nagród. Jednoznacznie można stwierdzić, iż nie istnieje jedna uniwersalna, a zarazem idealna nagroda w programie lojalnościowym. Przy wyborze nagrody należy kierować się specyfiką branży danego programu motywacyjnego oraz grupą docelową konsumentów.

.

.

.