Blog

Dawid.Luciuk@i360.com.pl

tel: +48 600 534 631

zapraszamy@i360.com.pl

tel:+48 22 3310997

Jakie nagrody można wykorzystać w loteriach promocyjnych?

O skuteczności i popularności loterii promocyjnej w dużej mierze decydują nagrody przewidziane dla uczestników. W loterii, inaczej niż w konkursie, nagrody przyznawane są w drodze losowania, a szanse równe dla wszystkich. Nic zatem dziwnego, że loterie promocyjne cieszą się ogromnym zainteresowaniem – warto więc zadbać o dobór równie ciekawych nagród, które przyciągną jeszcze większe grono klientów.

Wpływ na emocje uczestnika, czyli nagrody rzeczowe warte uwagi

Skoro uczestnik loterii promocyjnej działa w pewnym stopniu pod wpływem impulsu – czyli emocji, organizatorzy akcji powinni zadbać o dobór nagród, które będą oddziaływać właśnie na sferę emocjonalną. Znając grupę docelową, do której skierowana będzie loteria, można dostosować nagrody pod kątem demograficznym, by spełniały oczekiwania uczestników w określonym wieku czy pochodzących z konkretnego regionu. Pula nagród powinna być zawsze bardzo przemyślana – inna dla młodych uczestników, inna dla kobiet i mężczyzn czy też rodziców.

Decydując się na wprowadzenie do loterii nagród rzeczowych, bardzo ważne będzie określenie częstotliwości losowań. Przy częstych losowaniach  (na przykład codziennie lub, w przypadku bardzo atrakcyjnych loterii, co godzinę) nagrody mogą być drobne, czasami wręcz symboliczne. W przypadku producenta słodyczy mogą to być na przykład wybrane produkty z oferty. W tym przypadku bowiem uczestnik angażuje się emocjonalnie dzięki większemu prawdopodobieństwu wygranej i prawie natychmiastowej informacji o zwycięstwie.

Takie nagrody „codzienne” powinny zostać ukoronowane dużą, przyciągającą uwagę nagrodą główną. Może to być samochód czy markowy sprzęt elektroniczny z wyższej półki. Według badań Polacy chętnie wskazują również na takie nagrody, jak dom, mieszkanie czy wakacje – i to niekoniecznie zagraniczne, chociaż z pewnością wyjazd w tropiki wydaje się wyjątkowo zachęcający! W przypadku akcji promocyjnych o charakterze pozacenowym, czyli takich w których zachęta do zakupu ma charakter inny niż rabat czy obniżka ceny, np. w loterii promocyjnej z nagrodami rzeczowymi, główną determinantą zakupu jest zmiana marki. Ważna jest zatem, aby nagrody rzeczowe były dopasowane do preferencji nabywców marek konkurencyjnych, gdyż to oni przez swoje zakupy doprowadzą do wzrostu sprzedaży. Im bardziej atrakcyjne nagrody będą oferowane w loterii, tym większy popyt wygenerowany zostanie przez nowych nabywców, którzy dotychczas kupowali marki konkurencyjne.

To główna, najważniejsza nagroda jest w tym momencie elementem przyciągającym zainteresowanie klientów. Pozwala nagłośnić promocję i wzbudzić w przyszłych uczestnikach chęć udziału.

Nagrody pieniężne – zawsze najlepszy wybór

Nagrody pieniężne, ale nie tylko gotówkowe, bo również obejmujące bony podarunkowe oraz karty przedpłacone, wzbudzają zawsze ogromne zainteresowanie. Dlaczego? Ponieważ od razu pokazują uczestnikowi realną wartość – widzi konkretne kwoty, które w dodatku może przeznaczyć na dowolny cel (czyli sam dokonuje wyboru tego, jak spożytkuje swoją wygraną).

Nagroda finansowa ma ogromny potencjał: jest praktyczna, uniwersalna, a do tego prestiżowa, głównie w przypadku naprawdę wysokich kwot. Również dla organizatora loterii promocyjnej takie wygrane mogą okazać się korzystne: ich przyznanie może polegać na przelaniu kwoty na konto zwycięzcy czy nawet zostać przeprowadzone podczas uroczystego finału przy stosunkowo niewielkich kosztach organizacyjnych. Tymczasem nagrody rzeczowe w postaci gadżetów, sprzętu czy samochodów muszą do czasu rozwiązania loterii być odpowiednio magazynowane, pakowane czy kontrolowane przed wydaniem zwycięzcy. W akcjach promocyjnych, w których oferowane są nagrody pieniężne, głównymi determinantami popytu jest wzrost wartości koszyka zakupowego oraz wzrost częstotliwości zakupów. Co do zasady w obu przypadkach czynniki te są efektem generowanym przez bieżących Klientów marki. To osoby, które regularnie kupują produkty danej marki, wskutek akcji promocyjnej z nagrodami pieniężnymi, zwiększają ilość jednorazowo kupowanych produktów lub dokonują zakupów częściej niż zazwyczaj.

Dlaczego warto korzystać z pomocy profesjonalistów?

Pomysł na loterię to jedno, ale jej prawidłowa organizacja to już bardzo złożona kwestia. Żeby przyniosła oczekiwane rezultaty, musi zostać odpowiednio zaplanowana, konieczne jest określenie grupy docelowej, którą następnie trzeba zainteresować zarówno formą loterii, jak i wspomnianymi nagrodami.

Doświadczona agencja jest przygotowana do poprawnego przeprowadzenia loterii promocyjnej pod kątem technicznym i prawno-podatkowym. Zdejmuje tym samym ogrom pracy z organizatora, dbając o osiągnięcie wszystkich założonych celów marketingowych.