Transkrypcja – Czy program lojalnościowy jest dla mojej firmy?
KN: Dobry wieczór. Katarzyna Nawrocka, O programach lojalnościowych nocą. Dzisiaj będziemy rozmawiać o tym, czy program lojalnościowy to dobre rozwiązanie dla Waszej firmy. I na to pytanie odpowie Wam mój dzisiejszy gość, Agata Kisło.
AK: Dobry wieczór Państwu.
KN: Agato, wyobraźmy sobie taką sytuację, że ja jako klient przychodzę do Ciebie, do eksperta i zadaję Ci pierwsze podstawowe pytanie „czy w mojej firmie przyda się program lojalnościowy?”.
AK: Kasiu, w naszej działalności spotykamy się nie tylko z takimi pytaniami. W pierwszym etapie przetargu, ale również z pytaniami „czy mój biznes nie jest za mały”, „czy mam odpowiednie przychody w swoim biznesie aby zorganizować taki program lojalnościowy?” i odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ należy to rozpatrywać pod kątem opłacalności oraz partnera, którego wybieramy do organizacji takiego programu. Z opłacalnością jest tak, że tutaj wchodzą w grę dwa elementy: efektywność oraz skuteczność.
KN: Efektywność, to znaczy?
AK: Efektywność, czyli zwrot z naszej inwestycji. Jeżeli chodzi o skuteczność, tutaj jest łatwiej, bo wiemy, że program będzie skuteczny, jeżeli przyniesie 100 proc. zamierzonego celu, a efektywność jest to już opłacalność, czyli zakładając, że współczynnik incentywizacji na rynku wynosi np. od pół procent przy stacjach paliwowych, do 15 proc. przy dobrach luksusowych i nasz program będzie to 4 proc. zwrotu z inwestycji, czyli kilkanaście złotych na jednego konsumenta, to wiemy, że program nie jest opłacalny, nie jest dla naszego biznesu. I wtedy kierujemy się ku loterii bądź konkursu. Aczkolwiek my organizujemy programy i dla polskich przedsiębiorstw i dla międzynarodowych korporacji, więc tak jak wspomniałam na początku, o ile odpowiedź nie jest jednoznaczna, należy długofalowo przeanalizować swój budżet marketingowy, ale też sprzedażowy i samemu sobie odpowiedzieć, czy jesteśmy gotowi na taką dużą inwestycję.
KN: I dużą zmianę, bo podejrzewam, że to też jest dość duża zmiana w firmie. Ale jak już ustalimy, że tak, że w mojej firmie program lojalnościowy to bardzo dobry pomysł, no to jak go mam wdrożyć?
AK: Wiele osób myśli, że etap wdrożenia kończy się na podpisaniu umowy. Otóż nie. Podpisanie umowy jest to pierwszy krok do wdrożenia. Wdrożenie jest też czasochłonne i czasami zajmuje od dwóch miesięcy nawet do pół roku. Musimy przejść przez ustalenie celu programu, przez kwestie prawno podatkowe, przez kwestie IT, przede wszystkim przygotowanie naszych systemów IT oraz przygotowanie systemów klienta. Tak że ten proces jest czasochłonny, ale też przynosi rezultat i w tym momencie rozpoczynamy jakąś drogę, którą będziemy stale podążać.
KN: No właśnie, i jak ja mam sprawdzić, czy dział IT w mojej firmie podoła?