Loterie wspierające programy lojalnościowe

Organizacja programów lojalnościowych ma bezpośredni wpływ na zwiększenie sprzedaży, ponieważ jest ogólnie korzystnym, efektywnym przedsięwzięciem. Jeśli jednak taka akcja ma osiągnąć sukces, trzeba mieć na względzie oczekiwania odbiorców. Uczestników da się świetnie zachęcić do działania za pośrednictwem dodatkowych atrakcji, takich jak np. konkursy z nagrodami. Wyjaśniamy, czym są loterie wspierające programy lojalnościowe oraz dlaczego warto je organizować!

Loterie wspierające programy lojalnościowe

Zgodnie z zapisami ustawy o grach hazardowych, w Polsce za legalne uznaje się cztery typy loterii: promocyjną, audioteksową, fantową oraz pieniężna. Pierwsza odmiana jest zdecydowanie najpopularniejsza. Ma formę krótkoterminowej akcji, traktowanej jak gra hazardowa, skierowana do osób powyżej 13. roku życia.

Aby dołączyć do zabawy trzeba spełnić określone wymagania – w tym przypadku należy być uczestnikiem programu lojalnościowego oraz nabyć promowany produkt lub usługę. Nagrody rzeczowe lub pieniężne są przyznawane zwycięzcom wybranym na drodze losowania. Dobrze zorganizowane loterie wspierające programy lojalnościowe są bardzo popularnym narzędziem marketingowym, ponieważ poprawiają wizerunek marki, przyciągają nowych klientów, a także zwiększają sprzedaż.

W jaki sposób loterie wspierają programy lojalnościowe?

Loterie promocyjne wspierają programy lojalnościowe na cztery sposoby:

Po pierwsze: wzmacniają oddziaływanie programu – ciekawa akcja ma wpływ na wzrost sprzedaży, ponieważ skuteczne skłania do częstszych oraz większych zakupów;

Po drugie: dają dostęp do atrakcyjniejszych nagród – zgodnie z przepisami w ramach programu lojalnościowego można uzyskać dobra o wartości tylko do 2 tys. złotych brutto. Loteria daje szansę na zdobycie o wiele cenniejszych nagród, np. samochodu czy wycieczki all inclusive. W ten sposób programem mogą zainteresować się nowe osoby, a także uczestnicy, którzy pozostawali dotychczas nieaktywni;

Po trzecie: pomagają nawiązać dialog z odbiorcami – każde urozmaicenie programu na nowo rozbudza zainteresowanie uczestników. Przy okazji loterii można odnowić kontakt, nie tylko zachęcając odbiorców do udziału, ale też wyrażenia swoich opinii o całej akcji. W ten sposób można zyskać cenny feedback;

Po czwarte: pozwalają zlikwidować rezerwy bilansowe – uczestnicy biorący udział w loterii wymieniają zgromadzone punkty nie na nagrodę, ale na szansę wygrania. Fakt ten pozwala łatwo rozprawić się z rezerwami bilansowymi, utrzymywanymi w sprawozdaniach jako wyemitowane, niewymienione punkty.

Jak zorganizować loterię w ramach programu lojalnościowego?

Organizacja loterii promocyjnej jest prawdziwym wyzwaniem, w szczególności dla podmiotów, które nigdy wcześniej nie zajmowały się takimi przedsięwzięciami. Długi, skomplikowany proces przygotowań jest związany z różnymi formalnościami administracyjnymi, prawnymi, skarbowymi itp. Przy tym całą procedurę nadzorują m.in. Dyrektor właściwej Izby Administracji Skarbowej oraz Naczelnik Urzędu Celno-skarbowego.

Problemy mogą sprawiać nie tylko same przygotowania, ale też nadzorowanie przebiegu akcji i podsumowanie loterii (wraz z jej rozliczeniem). Jeśli chce się osiągnąć najlepsze możliwe efekty oraz największe korzyści, najrozsądniej jest skorzystać ze wsparcia profesjonalnej firmy, specjalizującej się w prowadzeniu takich przedsięwzięć.

dr Tomasz Makaruk
dr Tomasz Makaruk

Pełni funkcję Prezesa Zarządu i jest współwłaścicielem Spółki i360, która specjalizuje się w organizacji i zarządzaniu programami lojalnościowymi B2C, motywacyjnymi B2B oraz promocjami sprzedaży.