Aktywizacja sprzedaży przez organizację loterii promocyjnych i audioteksowych

Gry losowe świetnie przyciągają klientów, dlatego od lat są z powodzeniem stosowane jako jedno z narzędzi marketingowych. Czym dokładnie są oraz jakie dają korzyści? Wyjaśniamy, na czym polega aktywizacja sprzedaży przez organizację loterii promocyjnych i audioteksowych!

Aktywizacja sprzedaży przez organizację loterii promocyjnych i audioteksowych

Jedną z najpopularniejszych i zarazem najczęściej stosowanych metod marketingowych mających zwiększyć sprzedaż (produktu bądź usługi) jest organizacja loterii promocyjnych i audioteksowych. Reprezentują jedne z kilku rodzajów gier hazardowych, które zgodnie z polskim prawem są w pełni legalne. Udział w nich daje szansę na uzyskanie cennej nagrody rzeczowej albo pieniężnej. Zwycięzca lub zwycięzcy są wybierani losowo, spośród uczestników, którzy spełnili określone w regulaminie warunki. Zwykle nagrody są bardzo atrakcyjne, a zasady udziału nie są wymagające, dlatego takie akcje cieszą się dużą popularnością.

Sposób organizacji loterii jest dokładnie opisany w Ustawie o grach hazardowych. Proces ten jest wyjątkowo skomplikowani i czasochłonny, przy czym musi być nadzorowany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego (właściwego dla organizatora).

Aby uzyskać zezwolenie na organizację loterii, należy m.in. przygotować jej regulamin, złożyć odpowiedni wniosek i uiścić opłatę w Urzędzie Skarbowym w Nowym Targu oraz dostarczyć wiele niezbędnych dokumentów (wymienionych w Ustawie). Organizator jest również zobowiązany do posiadania spełniającego wszystkie wymogi urządzenia do gier, które ma za zadanie losować zwycięzców oraz prowadzić ewidencję. Po zakończeniu akcji trzeba ją prawidłowo zakończyć, a następnie rozliczyć i złożyć odpowiednio przygotowane sprawozdanie.

Organizacja loterii jest skomplikowana, dlatego warto do niej zaangażować specjalistów z różnych dziedzin, m.in. marketingu, IT czy administracji. Najrozsądniej jest zdecydować się na współpracę z doświadczonymi profesjonalistami, którzy specjalizują się w realizacji takich przedsięwzięć, jak np. i360 Sp. z o.o.

Co różni loterie promocyjne i audioteksowe?

Loterie promocyjne i audioteksowe często są mylone, ale to nie jest ten sam typ gry hazardowej. Pierwsza odmiana jest częściej spotykana, ponieważ zgodnie z prawem może być skierowana do szerszego grona odbiorców oraz jest mniej skomplikowana w przygotowaniu. W loterii promocyjnej mogą wziąć udział osoby fizyczne, które mają więcej niż 13 lat i nabyły/uzyskały objęty promocją towar, usługę czy inny „dowód udziału w grze”. Nagrodami są cenne przedmioty lub pieniądze, które przyznaje się losowo wybranym laureatom.

Loteria audioteksowa oferuje podobne nagrody, ale udział w niej wygląda nieco inaczej. Uczestnicy muszą być pełnoletni, a dołączenie do akcji wiąże się z wysłaniem wiadomości SMS premium (której koszt wynosi więcej niż 50 gr) albo wykonaniem krótkiego połączenia telefonicznego (z wyższą stawką minutową).

Głównie ze względu na lepszą dostępność powszechniejsze są loterie promocyjne. Bardzo częste są przypadki, w których konsumenci muszą kupić dany produkt, by uzyskać kod przeznaczony do zarejestrowania na stronie producenta. Po przekazaniu w ten sposób „dowodu zakupu” dołączają do akcji i biorą udział w losowaniu nagrody. Co ciekawe, nawet jeśli ten kod da się zarejestrować poprzez wysłanie go w wiadomości SMS, jest to nadal loteria promocyjna – jeśli tylko jest to zwykły SMS. O tym, czy loteria jest audioteksowa w dużej mierze świadczy więc nie sposób zgłoszenia, ale związane z nim opłaty. Mogłoby się wydawać, że taka opcja jest bardziej opłacalna dla organizatorów. Rzeczywiście, daje większy zarobek, ale potrafi zniechęcić niektórych potencjalnych uczestników.

Jakie korzyści daje organizacja loterii promocyjnych i audioteksowych?


Organizacja loterii promocyjnej czy audioteksowej daje szanse na wymierne zyski na kilka sposobów. Przede wszystkim, akcje tego typu powodują wzrost sprzedaży oraz udziałów rynkowych. Chęć zdobycia atrakcyjnej nagrody zachęca do zakupu promowanego produktu i usługi. Co więcej, gry SMS bezpośrednio generują przychód.

Loteria może przekonać klientów, którzy już i tak wybierali daną markę, by zwiększyli wartość swojego koszyka zakupowego. Gdy np. zakup ulubionego proszku do prania daje szanse na wygranie ekskluzywnej wycieczki, wiele osób weźmie nie jeden, a dwa czy nawet trzy opakowania, by zwiększyć szanse. Uczestnicy się nie zrażają, ponieważ i tak wykorzystają później nabyte produkty, a dodatkowy wydatek nie jest zbyt duży. Dla organizatora taka zmiana podejścia u tysięcy klientów jest jednak niezwykle korzystna.

Inne osoby z tych samych względów mogą zacząć częściej kupować dany produkt. Dla przykładu, gdy w opakowaniu czekolady można znaleźć kod umożliwiający wygranie samochodu, wielu konsumentów zacznie kupować ją nie raz w tygodniu, ale np. dwa razy. Ten wariant również przynosi duże zyski.

Specjaliści są też zgodni co do tego, że loterie mogą przyczynić się do zmiany lub ustanowienia preferencji klientów. Informacja o akcji może zachęcić do wyboru produktu innego producenta. Przy okazji nowa opcja może im się spodobać o wiele bardziej, dlatego nawet po zakończeniu akcji będą dalej wybierać daną markę. Według badań czynnik ten jest odpowiedzialny za ponad połowę wzrostu sprzedaży spowodowany przez takie loterie.

Co więcej, wszelkie akcje promocyjne skutecznie zwiększają rozpoznawalność produktu bądź marki i mają pozytywny wpływ na jej wizerunek. Poprzez zorganizowanie loterii można przyczynić się do dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa. Decydując się na wsparcie doświadczonych specjalistów osiągnie się spektakularny zysk oraz wiele innych korzyści.

dr Tomasz Makaruk
dr Tomasz Makaruk

Pełni funkcję Prezesa Zarządu i jest współwłaścicielem Spółki i360, która specjalizuje się w organizacji i zarządzaniu programami lojalnościowymi B2C, motywacyjnymi B2B oraz promocjami sprzedaży.